3.2 Fragmenty książek
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.2 Fragmenty książek wg Autor "Baran, Dariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Działanie organizacji medialnej w warunkach niepewnego finansowania – przykład Radia Nowy Świat i Radia 357(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Baran, DariuszFinansowanie radia w dobie szerokiej oferty rozgłośni cyfrowych i dominacji internetu jest zadaniem wymagającym. Mierzyć trzeba się zarówno z migrującym do internetu odbiorcą i jego zachowaniami, jak też mieć na uwadze przyzwyczajenia części dawnej publiczności. Nie wystarcza prosta konwergencja medium, liczy się długofalowa strategia rozwoju i skutecznego zarządzania. Przed takimi dylematami stoją dwie komercyjne rozgłośnie radiowe, nadające drogą internetową, a finansowane niemal w całości z crowdfundingu – Radio Nowy Świat i Radio 357. Właściciele obu stacji – o podobnych strategiach konwergencji – mierzą się nie tylko z nową formą nadawania, ale i koniecznością bieżącego reagowania na czynniki zewnętrzne, związane z niepewnym poziomem wpłat od patronów czy sytuacją ekonomiczną w kraju. Są to wyzwania, których dynamika ma bezpośrednie przełożenie na sposób prowadzenia obu radiostacji.Pozycja Dziennikarze "Magazynu Muzycznego" i "Non Stopu" wobec zachodnich trendów w muzyce (lata 80.)(volumina.pl, 2017) Baran, DariuszPolska prasa muzyczna wydawana w okresie PRL była tym medium, które wprost (oficjalnie) wymykało się definicji pro- lub antysystemowego środka przekazu, głownie dzięki znacznej swobodzie jej dziennikarzy. Dzięki temu dla grona swoich czytelników stanowiła jedyne w swoim rodzaju, wiarygodne źródło wiedzy i informacji na temat zachodniej kultury, w tym przypadku muzycznej, i wszystkich związanych z nią zjawisk. Miała ona charakter prasy wysoce specjalistycznej, zaś jej dziennikarze byli osobami najbardziej kompetentnymi, by o samej muzyce i tematach jej pokrewnych pisać. Głównym założeniem tekstu jest pokazanie roli dziennikarzy muzycznych, tworzących dwa czołowe periodyki muzyczne lat 80. – „Magazyn Muzyczny” i „Non Stop”, w kontekście popularyzowania przez nich aktualnej muzyki zachodniej czy zjawisk związanych z tamtejszym przemysłem muzycznym, od mediów po przemysł wydawniczy. Zadaniem autora było też pokazanie, jakimi środkami wypowiedzi prasowej posługiwali się ówcześni dziennikarze oraz jakie zagadnienia, „obok muzyki” lub z nią związane, podejmowali.Pozycja Internet w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Baran, DariuszArtykuł jest próbą konfrontacji najważniejszych z punktu widzenia rozwoju rynku polskich mediów po 1989 roku zjawisk, związanych z rozwojem Internetu. Analiza obejmuje dwie dekady: lata 1989-1999, czyli okres użytkowania głownie „starych mediów” (w niewielkim stopniu mediów "nowych"), oraz pierwszą dekadę XXI wieku, czyli okres dynamicznego rozwoju nowych technologii i samego Internetu, który zaczął określać większość zachodzących zmian, zogniskowanych w obszarze systemu mediów, komunikacji, kultury oraz nowych zachowań społecznych. W tym ujęciu, realny przełom nadszedł wraz z upowszechnieniem się szerokopasmowych łączy internetowych, choć, z kilku wskazanych w tekście powodów, rozwój sieci nie był tak dynamiczny, jak mogliśmy to obserwować w innych krajach europejskich.Pozycja Nowoczesna rodzina we współczesnym dyskursie kulturowym – na przykładzie amerykańskich seriali(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszW tekście autor przybliża obraz rodziny przedstawiony we współczesnych serialach amerykańskich, skupiając się na ich roli w kształtowaniu nowoczesnego jej wizerunku. Najlepszą egzemplifikacją zmiany modelu rodziny jest stopniowe włączanie homoseksualnych wątków oraz, w niektórych przypadkach, umieszczanie par jednopłciowych jako głównych bohaterów. Tekst opiera się na przykładach pierwszych lub najbardziej popularnych seriali od końca XX wieku. Uwzględniona w nim została specyfika bohaterów, kontekst, w jakim pojawiają się wątki homoseksualne oraz ich znaczenie dla fabuły. Wymienione elementy, ale i inne opisane przez autora zjawiska, to niewątpliwie olbrzymi znaczeniowo krok w inicjowaniu kulturowych zmian w amerykańskim, ale nie tylko, społeczeństwie.Pozycja Polish Internet at the end of the 20th century(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszThis article is an attempt to analyse the most important phenomena in two decades, from the viewpoint of the development of the media market. First decade (1989-1999) is the period in which only the “old media” was used (to a small extent - the "new"); in the second period (first decade of the XXI century) the development of new technologies has accelerated, and the growth of the Internet began to determine most of the changes occurring in this period. These changes were in the areas of media system, communication, culture and new social habits. In this terms, the real growth came with the development of broadband Internet connections at the end of XX century. But for some reasons its dissemination was not as dynamic as in many other European countries.Pozycja Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Baran, DariuszPodstawowe założenie dotyczy społeczno-kulturowego wymiaru relacji muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami, wyraźnie ewoluujących na przestrzeni ostatnich czterech dziesięcioleci. Głównym celem jest przedstawienie zmian w obrębie odbioru (gromadzenia i słuchania) muzyki, jej jakości (nośniki i formaty nowych mediów), aż do polityki dominujących koncernów muzycznych i jej wpływu na kulturę fanów. Ważną częścią tekstu są obserwacje zmian w popkulturze, wynikłe z aktywności artystów i roli mediów muzycznych (np. „MTV”). Wszelkie rozważania zebrane zostały w opis poszczególnych dekad, wraz z przybliżeniem ról, jaką pełniły w nich pojawiające się rozwiązania technologiczne. Zmiana przyzwyczajeń przyszła wraz z rewolucją internetową i pytanie o jej wpływ pozostaje kluczowym dla zrozumienia kulturowego statusu współczesnej, szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej. Celem artykułu jest przybliżenie do tej odpowiedzi.