Przeglądaj wg Autor "Baran, Dariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 4 (XXIX), 2017 (Bezpieczeństwo w zarządzaniu mediami)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) du Vall, Marta; Chodyński, Andrzej; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Majorek, Marta; Woźniak-Zapór, Marta; Baran, Dariusz; Kalaman, Marek R.; Kalaman, Maciej A.; Láczay, Magdolna; Kwieciński, Mirosław; Chodyński, AndrzejPozycja Dziennikarze "Magazynu Muzycznego" i "Non Stopu" wobec zachodnich trendów w muzyce (lata 80.)(volumina.pl, 2017) Baran, DariuszPolska prasa muzyczna wydawana w okresie PRL była tym medium, które wprost (oficjalnie) wymykało się definicji pro- lub antysystemowego środka przekazu, głownie dzięki znacznej swobodzie jej dziennikarzy. Dzięki temu dla grona swoich czytelników stanowiła jedyne w swoim rodzaju, wiarygodne źródło wiedzy i informacji na temat zachodniej kultury, w tym przypadku muzycznej, i wszystkich związanych z nią zjawisk. Miała ona charakter prasy wysoce specjalistycznej, zaś jej dziennikarze byli osobami najbardziej kompetentnymi, by o samej muzyce i tematach jej pokrewnych pisać. Głównym założeniem tekstu jest pokazanie roli dziennikarzy muzycznych, tworzących dwa czołowe periodyki muzyczne lat 80. – „Magazyn Muzyczny” i „Non Stop”, w kontekście popularyzowania przez nich aktualnej muzyki zachodniej czy zjawisk związanych z tamtejszym przemysłem muzycznym, od mediów po przemysł wydawniczy. Zadaniem autora było też pokazanie, jakimi środkami wypowiedzi prasowej posługiwali się ówcześni dziennikarze oraz jakie zagadnienia, „obok muzyki” lub z nią związane, podejmowali.Pozycja Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym: na przykładzie debaty nad Konwencją o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Majorek, Marta; du Vall, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Frątczak, Anna; Frątczak, AnnaPublikacja, którą oddajemy do rąk czytelników i czytelniczek, jest pokłosiem projektu Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym, realizowanym w latach 2012–2013 przez zespół pracowników Katedry Systemów Medialnych i Komunikowania Politycznego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Celem projektu było zbadanie, w jakim stopniu polityka równości płci i strategia włączania zagadnień płci do głównego nurtu, będąca postulatem Deklaracji pekińskiej, Traktatu amsterdamskiego, a także wielu szczegółowych dokumentów Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Rady Europy, znajduje odzwierciedlenie w polskim dyskursie medialnym. Kiedy na początku 2012 roku rozpoczynaliśmy pracę nad projektem, nie przypuszczaliśmy, że rzeczywistość napisze do niego scenariusz niemieszczący się pierwotnie w naszych planach, który skierował badania prowadzone przez zespół na nowe tory.Pozycja Internet w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Baran, DariuszArtykuł jest próbą konfrontacji najważniejszych z punktu widzenia rozwoju rynku polskich mediów po 1989 roku zjawisk, związanych z rozwojem Internetu. Analiza obejmuje dwie dekady: lata 1989-1999, czyli okres użytkowania głownie „starych mediów” (w niewielkim stopniu mediów "nowych"), oraz pierwszą dekadę XXI wieku, czyli okres dynamicznego rozwoju nowych technologii i samego Internetu, który zaczął określać większość zachodzących zmian, zogniskowanych w obszarze systemu mediów, komunikacji, kultury oraz nowych zachowań społecznych. W tym ujęciu, realny przełom nadszedł wraz z upowszechnieniem się szerokopasmowych łączy internetowych, choć, z kilku wskazanych w tekście powodów, rozwój sieci nie był tak dynamiczny, jak mogliśmy to obserwować w innych krajach europejskich.Pozycja Media - kultura popularna - polityka: wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Fiut, Ignacy S.; Woźniak, Anna; Baran, Dariusz; Trudzik, Artur; Zdrojewska, Kinga; Garcarek-Sikorska, Agnieszka; Pastuszka-Roczek, Joanna; Kulesza-Gulczyńska, Barbara; Basińska, Anita; Łuczak, Mikołaj Jacek; Dołęga, Zofia; Zabawa, Marcin; Stępnicka, Nina; Wiączek, Paulina; Brataniec, Katarzyna; Żyrek, Edyta; Sagan, Dagmara; Bierówka, Joanna; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja „Medialne choroby” XXI wieku w polskich środkach przekazu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Baran, DariuszWydarzeniem jest to, co media uznają, że być powinno. Eksponowanie przez nie pewnych tematów, które „dzięki nim” stają się ważne społecznie, może mieć różne podłoża. Jednym z nich jest podtrzymywanie odbiorcy w poczuciu zagrożenia, które może on zmniejszyć dzięki przekazom medialnym. Poprzez nagłaśnianie i powtarzalność konkretnych wydarzeń media kreują ogólny strach, który ostatecznie nie wychodzi poza wymiar „medialny”. Tym samym informacja staje się pseudotematem, tworzonym na potrzeby wewnętrzne redakcji albo służącym określonym grupom interesu. Celem niniejszego tekstu jest zarysowanie obrazu kilku „medialnych chorób”, które były nieproporcjonalnie do stanu zagrożenia eksplikowane w polskich mediach po 2000 roku. Choć stanowi on ledwie wycinek medialnej rzeczywistości, doskonale pokazuje kierunek, w jakim podążyło współczesne dziennikarstwo informacyjne.Pozycja Medialny obraz rodziny i płci(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Szmyd, Jan; Baran, Dariusz; Borkowski, Igor; Konopka, Joanna; Golemo, Karolina; Wiącek, Elżbieta; Popiół-Wojciechowska, Paulina; Kliszcz, Aneta; Albińska, Karolina; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja Nowoczesna rodzina we współczesnym dyskursie kulturowym – na przykładzie amerykańskich seriali(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszW tekście autor przybliża obraz rodziny przedstawiony we współczesnych serialach amerykańskich, skupiając się na ich roli w kształtowaniu nowoczesnego jej wizerunku. Najlepszą egzemplifikacją zmiany modelu rodziny jest stopniowe włączanie homoseksualnych wątków oraz, w niektórych przypadkach, umieszczanie par jednopłciowych jako głównych bohaterów. Tekst opiera się na przykładach pierwszych lub najbardziej popularnych seriali od końca XX wieku. Uwzględniona w nim została specyfika bohaterów, kontekst, w jakim pojawiają się wątki homoseksualne oraz ich znaczenie dla fabuły. Wymienione elementy, ale i inne opisane przez autora zjawiska, to niewątpliwie olbrzymi znaczeniowo krok w inicjowaniu kulturowych zmian w amerykańskim, ale nie tylko, społeczeństwie.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2018, nr 1 (XVIII) : Teoretyczne i praktyczne aspekty grywalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Aksman, Joanna; Bierówka, Joanna; Rokicki, Jarosław; Christ, Magdalena; Nowak, Alina; Trzcionka, Magdalena; Trębińska-Szumigraj, Ewa; du Vall, Marta; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Tracz, Mariola; Uliszak, Radosław; Gibek, Katarzyna; Losa-Jonczyk, Anna; Kliś, Maria; Uhma, Piotr; Mikulski, Lech; Baran, Dariusz; Bierówka, JoannaTom, który oddajemy do rąk Szanownych Czytelników, składa się z ośmiu tekstów skoncentrowanych wokół tematyki grywalizacji. Zagadnienie to wydaje się szczególnie interesujące i aktualne w obliczu specyfiki współczesnego społeczeństwa, w którym zasobem szczególnie pożądanym jest uwaga i zaangażowanie. Dotyczy to wielu kontekstów życia człowieka, między innymi edukacyjnego, rynkowego, medialnego, ale także zarządzania czy sfery spędzania wolnego czasu. W tych i innych dziedzinach coraz częściej wykorzystuje się potencjał, który istnieje w mechanizmach leżących u podstaw gier. Zjawisko to nie jest jednak nowe. Warto sięgnąć do koncepcji poświęconych zabawie, grze, odgrywaniu, nie tylko po to, aby działania grywalizacyjne uczynić skuteczniejszymi. Warto pochylić się nad moralnymi aspektami tego typu oddziaływań, które mogą wszakże nosić znamiona manipulacji.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Sowa, Kazimierz; Pekaniec, Anna; Gałkowski, Stanisław; Gałkowska, Agnieszka; Majorek, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, Agnieszka; Konik, Marcin; Gruca, Grzegorz; Mróz, Piotr; Szymańska, Beata; Kuźma, Józef; Karpińska-Ochałek, Małgorzata; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekBieżący numer „Państwa i Społeczeństwa” zagospodarowany został przez dyscypliny ściśle humanistyczne: socjologię, fiozofię, pedagogikę, politologię i kulturoznawstwo, we wzajemnie przenikających się myślowo tekstach, reprezentujących przy tym wielość tematyczną i metodologiczną.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2015(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Czubik, Paweł; Pilarczyk, Izabela; Pałka, Adam; Marek, Anna; Sowa, Agnieszka; Kłos, Agnieszka; Polańska, Karolina; Stefanek, Kamila; Waniek, Danuta; Ignatowicz, Maja; Oleszkowicz, Magdalena; Zdrojewska, Kinga; Wojniak, Justyna; Majorek, Marta; Kraśnicka-Wilk, Izabela; Kowalówka, Michał; Plata, Joanna; Baran, Dariusz; Mikulski, Lech; Bierówka, Joanna; du Vall, Marta; Bałos, Iga; Januszko-Szakiel, Aneta; Gnela, Bogusława; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2016 : Stereotypy w procesie integracji akademickiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Czerniak, Anna; Frątczak, Anna; Grzonka, Dariusz; Brataniec, Katarzyna; Konieczna-Sałamatin, Joanna; Baran, Dariusz; Majorek, Marta; du Vall, Marta; Gawron, Mateusz; Wojtulewski, Romuald; Leśniak, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Sprengel, Mieczysław; Wilczyńska, Agnieszka; Konik, Agnieszka; Leśniak, Małgorzata; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Polish Internet at the end of the 20th century(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszThis article is an attempt to analyse the most important phenomena in two decades, from the viewpoint of the development of the media market. First decade (1989-1999) is the period in which only the “old media” was used (to a small extent - the "new"); in the second period (first decade of the XXI century) the development of new technologies has accelerated, and the growth of the Internet began to determine most of the changes occurring in this period. These changes were in the areas of media system, communication, culture and new social habits. In this terms, the real growth came with the development of broadband Internet connections at the end of XX century. But for some reasons its dissemination was not as dynamic as in many other European countries.Pozycja Polski system medialny 1989-2011(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Waniek, Danuta; Bajka, Zbigniew; Baran, Dariusz; Konopka, Joanna; Grzybczak, Jarosław; Zdrojewska, Kinga; Vanevska, Katarzyna; Oleszkowicz, Magdalena; Gałka, Tadeusz; Jezierski, Paweł; Frątczak, Anna; Majorek, Marta; Wojniak, Justyna; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPublikacja składa się z trzech części. Pierwsza, zatytułowana „U źródeł transformacji systemu medialnego Polski”, została poświęcona okresowi przemian systemu medialnego zapoczątkowanych w 1989 r. Druga część publikacji omawia media „głównego nurtu”. Na trzecią część publikacji składają się rozdziały poświęcone mediom spoza głównego nurtu, często niszowym i mało znanym, co nie znaczy, że mniej ważnym.Pozycja Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Baran, DariuszPodstawowe założenie dotyczy społeczno-kulturowego wymiaru relacji muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami, wyraźnie ewoluujących na przestrzeni ostatnich czterech dziesięcioleci. Głównym celem jest przedstawienie zmian w obrębie odbioru (gromadzenia i słuchania) muzyki, jej jakości (nośniki i formaty nowych mediów), aż do polityki dominujących koncernów muzycznych i jej wpływu na kulturę fanów. Ważną częścią tekstu są obserwacje zmian w popkulturze, wynikłe z aktywności artystów i roli mediów muzycznych (np. „MTV”). Wszelkie rozważania zebrane zostały w opis poszczególnych dekad, wraz z przybliżeniem ról, jaką pełniły w nich pojawiające się rozwiązania technologiczne. Zmiana przyzwyczajeń przyszła wraz z rewolucją internetową i pytanie o jej wpływ pozostaje kluczowym dla zrozumienia kulturowego statusu współczesnej, szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej. Celem artykułu jest przybliżenie do tej odpowiedzi.Pozycja The industry of electric vehicles: environmental, marketing and social aspects of management(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Waśniewski, Krzysztof; Leśniewski, Michał Adam; Huszlak, Wojciech; Bałamut, Anna; Woźniak-Zapór, Marta; Bąchor, Ewa; Oliwkiewicz, Barbara; Baran, Dariusz; Damasiewicz, AgnieszkaIntroduction: "This monograph addresses the question of management in the broadly defined industry of electric vehicles. Complexity of electromobility in general is being addressed, and prospects for managerial action are discussed as regards business entities active in the sector. Aspects such as law, spatial economics and marketing are being developed, as well as behavioural patterns observable in both the present and the future customers in that rapidly growing market. The authors, researchers with the Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, come from management science and from related disciplines. Besides studying the present state of the industry, authors point at the managerial action to be taken by the main players of the industry in order to meet the challenges of electromobility, both globally and locally."(...)Pozycja The Polish Media System: 1989-2011(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Bajka, Zbigniew; Baran, Dariusz; Konopka, Joanna; Grzybczak, Jarosław; Zdrojewska, Kinga; Vanevska, Katarzyna; Gałka, Tadeusz; Jezierski, Paweł; Frątczak, Anna; Majorek, Marta; Wojniak, Justyna; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja W kulturze mediów, w mediach bez kultury – wypowiedź polityczna jako impuls publicznej pseudodebaty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszThe political culture in the Polish media coverage, due to its low level, is one of the most difficult issues in the public debate. Today, media culture (and the culture in media) is determined by the mutual behavior of politicians and journalists. Especially journalists, who are more deeply dependent on politicians and topics bounced by their for public pseudo-discussion. The quality of journalists work is in straight relation to the language of contemporary politics and the media issues are created based on even the most trivial impulse, which is sent to them. Thus, the language of the media is reduced to the level imposed by the language of politics and the culture in the media undergoes the dictates of political life. Therefore, the overriding problem is the transfer of information based on the criterion of social (not political) interests, and not the implementation of the communication chain of artificial issues, which, thanks to the political signals become part of media culture.Pozycja Wizerunek Ukraińców na łamach wybranej polskiej prasy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Baran, DariuszAutor artykułu przybliża problematykę związaną z wizerunkiem Ukraińców na łamach polskiej prasy, w oparciu o kilka istotnych jego zdaniem zdarzeń, których efektem było włączenie ogólnej tematyki ukraińskiej w dyskurs publiczny. Pierwszym z nich jest stosunek Polaków do pracujących w Polsce Ukrainek, drugim – rewolucja na kijowskim Majdanie, trzecim zaś problem edukacji cudzoziemców w Polsce. Autor skupia się na przekazach prasowych (lokalnych i krajowych), jako wciąż podstawowych determinantach stymulujących ton i jakość publicznej dyskusji. Zaskakujące, iż wspomniane tematy wywołały specyficzną narrację, opartą w dużej mierze na stereotypach, choć w większości kwestie te wynikły właśnie z takiego postrzegania Ukraińców. Z tego też względu niezwykle interesującym, zdaniem Autora, był sposób prowadzenia medialnej narracji, uwarunkowany głównie ideologicznym nachyleniem danego tytułu prasowego lub niedostatecznym pogłębieniem przedstawianego problemu