4.2 Nagrodzone prace dyplomowe
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 4.2 Nagrodzone prace dyplomowe wg Temat "Pedagogika"
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Czułość i empatia w kontaktach nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym na przykładzie badań wybranych przedszkoli w województwie Małopolskim(2023) Chachlica, Justyna; Aksman, Joanna; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnaZe wstępu: "Edukacja przedszkolna stanowi niezwykle ważne podwaliny w późniejszym rozwoju dziecka. Elementem takowej edukacji są nie tylko dzieci, ale i nauczyciele oraz rodzice. Zarówno pierwsi, jak i drudzy pełnią niebagatelną rolę, aby proces kształcenia i wychowywania dziecka przebiegał efektywnie i przynosił zamierzone skutki. Jednym z czynników mających bezpośredni wpływ na dzieci w wieku przedszkolnym jest postawa nauczyciela. To właśnie od wychowawcy zależy, czy dziecko będzie przedmiotem, czy podmiotem procesu dydaktycznego. Empatyczna, wspierająca, czuła postawa pedagoga ma na celu rozumienie dziecka, jego potrzeb, indywidualności, zainteresowań, zdolności i słabości. Troska o drugiego człowieka, ciepło, chęć pomocy i brak obojętności to emblematy, którymi odznaczać powinni się wszyscy podejmujący zawód nauczyciela."(...)Pozycja D(EKO)TERAPIA® a rozwój emocjonalny dzieci szkolnych (Proekologiczna metoda pracy pedagoga w niepublicznej placówce Edukacyjny Handmade – Twórcza Przestrzeń Rozwoju i Terapii w Sosnowcu)(2022) Szober, Aleksandra; Zinkiewicz, Beata; Pedagogika; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z logopediąWstęp: "Sztuka – to brzmi dumnie. Jak się jednak okazuje, nie zawsze wzbudza ona pozytywne emocje i reakcje. Moje wieloletnie obserwacje oraz rozmowy z różnymi ludźmi skłoniły mnie do refleksji, że pewna część społeczeństwa postrzega sztukę przez pryzmat wyłącznie czegoś do podziwiania – majestatycznego, elitarnego, nieosiągalnego. Samo zaś obcowanie ze sztuką (np. na etapie edukacji szkolnej), niezależnie od jej formy, niejednemu mojemu rozmówcy dostarczyło uczucia stresu i przekonania o braku umiejętności. Tymczasem sztuka (w mniejszym lub większym stopniu) jest obecna w życiu każdego człowieka. Jej różnorodne formy otaczają nas każdego dnia, wzbudzając emocje, regulując postawy i reakcje, stymulując określone działania. To bardzo naturalne zjawisko. Bowiem, jak wskazują badacze z obszaru neuronauk - sztuka “od swego zarania nie mogła mieć na celu przedstawienia świata, bo świata nie można przedstawić, można jedynie przedstawić swoje odczuwanie świata” jako wynik interpretacji wewnętrznych stanów mózgu powstałych wskutek bycia w tym świecie i potrzeby działania w nim."(...)Pozycja Edukacja i stratyfikacja społeczna kobiet. Narracje biograficzne i implikacje edukacji uniwersyteckiejMiczołek, Agata; Węc, Klaudia; Pedagogika; Interwencja WychowawczaZe wstępu: "Spośród szerokiego spectrum problemów dostrzegalnych we współczesnym świecie, wybrałam aktywność edukacyjną kobiet, kontynuujących kształcenie po latach przerwy. Skoncentrowałam się na determinantach, wpływających na decyzję respondentek w ponowne zaangażowanie się w edukację uniwersytecką. Tematyka prezentowanej pracy oscyluje wokół biografii edukacyjnej omawianej grupy społecznej. Analiza biograficzna w postaci wywiadu narracyjnego umożliwiła mi lepsze zrozumienie motywów powrotu respondentek do nauki. Przeprowadzone badania o charakterze eksploracyjnym ukazują cząstkową historię życia kobiet, wraz z problemami jakie pojawiały się na ich drodze edukacyjnej. Celem prezentowanej pracy teoretyczno-badawczej była analiza biografii edukacyjnych kobiet w aspekcie motywacji do podjęcia kształcenia po przerwie edukacyjnej. "(...)Pozycja Etyka w działaniach zawodowych funkcjonariuszy PolicjiGąciarz, Donata; Olearczyk, Teresa; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Wszystkie społeczeństwa posługują się przemocą, wszystkie też organizują się przeciwko przemocy. Podstawowym zadaniem jest ochrona wewnętrznego bezpieczeństwa państwa, a zwłaszcza ochrona życia i zdrowia obywateli. Policja musi skutecznie i sprawnie działać, co z kolei nakłada na jej funkcjonariuszy obowiązek znajomości i poszanowania prawa a także jego stosowania. Zmienia się społeczeństwo, musi się też zmieniać Policja, a wraz z nią zasady etyki zawodowej . System nadrzędnych wartości stawiających na pierwszym miejscu dobro człowieka, przestrzeganie i poszanowanie norm moralnych, stanowi o etosie zawodu policjanta. Dokonując wyboru tematu chciałam przybliżyć specyfikę tego zawodu, złożoność zachowania policjanta wynikającą z dwoistości działań w odniesieniu do społeczeństwa. Broniąc dobra najwyższego jednej części społeczeństwa, policjant niejednokrotnie musi wystąpić przeciwko innej części tego społeczeństwa, co jest swoistego rodzaju sprzecznością i rodzi dylematy natury moralnej. "(...)Pozycja Koncepcja siebie dojrzałej kobiety w kontekście stereotypów społecznychŁaszyn, Joanna; Szarota, Zofia; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Zainteresowanie historią kobiet, gerontologią a także psychologią społeczną pozwoliło mi wybrać temat pracy, której pisanie stało się okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu „lubianych” przeze mnie dziedzin nauki. Zatem „sympatia” zarówno do wymienionych nauk społecznych, do ludzi „w ogóle”, do kobiet starszych w szczególności okazała się główną przyczyną i motorem napędowym do pracy. Wychodząc z założenia (ufam, że nie naiwnego) jakoby znajomość tego co było, pozwalała lepiej zrozumieć to, co dzieje się obecnie, postaram się, w rozdziale pierwszym, dokonać syntezy dziejów kobiet. Mimo, iż historia kobiet jest dziedziną młodą, liczącą zaledwie kilkadziesiąt lat, to jednak refleksja filozoficzno - społeczna od najwcześniejszych wieków z upodobaniem przyjmowała za podmiot swoich rozważań kobietę"(...)Pozycja Kształcenie i wychowanie nieprzystosowanych społecznie dziewcząt na podstawie badań przeprowadzonych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Świętej Siostry Faustyny w KrakowieMaleta, Beata; Olearczyk, Teresa; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Proces resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie coraz częściej jest przedmiotem ostrej krytyki. Poddaje się krytyce zasadność prowadzenia działalności resocjalizacyjnej w jej aktualnym kształcie, tak organizacyjnym jak i formalnym. Jednocześnie, ze względu na protesty społeczne i brak przyzwolenia dla prowadzenia procesu resocjalizacji w warunkach wolności dozorowanej, zmniejszają się możliwości wykorzystywania walorów tkwiących w otwartych środowiskach wychowawczych."(...)Pozycja Międzypokoleniowa transmisja postaw macierzyńskichChromy, Beata; Wasilewska, Monika; Nauki o Rodzinie; Wiedza o Rodzinie i SpołeczeństwieZe wstępu: "Świat wokół nas podlega ustawicznym zmianom w coraz szybszym tempie. Współczesność dostarcza różnych wzorców, recept na szczęśliwe, udane życie, co niewątpliwie stanowi konsekwencje przemian społecznych jakie dokonały się w ostatnich czasach. Żyjemy w społeczeństwie pluralistycznym, które podlega dramatycznym zmianom w zakresie struktury rodziny, stylów życia i wzorów cyklu życia rodzinnego. Nie można dziś pominąć takich zjawisk jak: wysoki wskaźnik rozwodów, coraz częstsze występowanie rodzin rodziców samotnych i rodzin zrekonstruowanych, gwałtowny przyrost liczby pracujących kobiet, przesunięcie w czasie wchodzenia w związki małżeńskie i realizacji macierzyństwa przez kobiety, zwiększająca się liczba par niezwiązanych małżeństwem, związki gejów i lesbijek i innych konfiguracji rodzinnych. Jednakże związek małżeński i rodzina pozostają wciąż najbardziej powszechną, akceptowaną kulturowo formą życia współczesnego człowieka, pozwalającą na zaspokojenie podstawowej potrzeby człowieka – potrzeby bliskości i przywiązania. Kontekst życia rodzinnego towarzyszy człowiekowi praktycznie od kołyski aż do śmierci. Jest on szczególnie istotny w fazie naszego stawania się osobą dorosłą, ale także w późniejszym okresie, kiedy zakładamy własną rodzinę i pełnimy w niej różne role. "(...)Pozycja Modele pracy organizacji związanych z cyrkiem społecznym w różnych krajachKubowicz, Mikołaj; Aksman, Joanna; Pedagogika; Pedagogika inkluzywnaZe wstępu: "Niniejsza praca ma na celu opisanie i porównanie modeli pracy organizacji związanych z cyrkiem społecznym w różnych krajach. Jako przykład takich organizacji zostały wybrane Cirqueon z Czech oraz Ecole des Nez Rouges z Francji. Dodatkowo autor podjął próbę stworzenia przykładowego modelu takiej organizacji dla Polski. W pierwszym rozdziale jest opisana historia cyrku i to, jak zmieniała się jego forma na przestrzeni wieków. Są również wyjaśnione mało znane jeszcze polskim pedagogom pojęcia: Nowy Cyrk, cyrk współczesny, cyrk społeczny oraz pedagogika cyrku. Pojęcia będą się przeplatały podczas całej pracy, więc ważne jest, aby czytelnik zapoznał się z nimi przed przeczytaniem części analitycznej. Kolejna część rozdziału poświęcona jest organizacjom: jakie są rodzaje organizacji oraz normy prawne w Polsce i za granicą. Można tam również znaleźć informacje, przybliżające czytelnikowi obecną sytuację cyrku na świecie. W pracy są opisane sieci organizacji związanych z cyrkiem społecznym oraz przykłady organizacji z różnych krajów Europy: Finlandia, Francja, Niemcy, Polska, Rosja oraz Słowacja. Dodatkowo część teoretyczna zawiera informacje na temat modelu pracy oraz przykłady modeli w pedagogice. "(...)Pozycja Opieka hospicyjna nad dzieckiem w domu. Proces pielęgnowania dziecka z dystrofią mięśniową pod opieką hospicjum domowegoSzczęsna, Jadwiga; Cepuch, Grażyna; PielęgniarstwoZe wstępu: "W Polsce od 1994r. rozwija się pediatryczna domowa opieka paliatywna, polega ona na zapewnieniu całościowej opieki dzieciom z nieuleczalnymi chorobami prowadzącymi do przedwczesnej śmierci w miejscu ich zamieszkania. Taka forma opieki ma na celu ochronę godności dziecka, poprawę jakości jego życia oraz ochronę przed uporczywą terapia. Pediatryczna opieka paliatywna realizowana jest przez hospicja domowe. Hospicjum stwarza możliwość powrotu nieuleczalnie choremu dziecku do domu, gdzie pod opieka najbliższych i zespołu specjalistów może spędzić najtrudniejszy okres swojego często krótkiego życia. Pomocą zostaje otoczona cała rodzina w czasie trwania choroby, śmierci i okresie żałoby. Opieka hospicyjna jest alternatywa dla stresującego i długotrwałego pobytu dziecka w szpitalu w sytuacji kiedy leczenie przyczynowe zostało zakończone. "(...)Pozycja Postawy rodzicielskie a motywacja do nauki dzieci w młodszym wieku szkolnym - na podstawie badań w klasie III na terenie Szkoły Podstawowej nr 158 w ZSOI im. Juliana Aleksandrowicza w KrakowieArtemenko, Kateryna; Aksman, Joanna; Pedagogika; Pedagogika wczesnoszkolna z językiem angielskim – specjalność nauczycielskaZe wstępu: "Rodzina stanowi pierwszą grupę społeczną, częścią której jest dziecko, dlatego wpływ rodziców jest najbardziej trwały i dominuje przez wiele lat. Dotychczasowe badania ukazują rolę, jaką rodzina pełni w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i osobowościowym dziecka. Większość rodziców ma świadomość pełnienia tak opowiedzialnej roli, posiada określoną wiedzę na temat wychowania i podejmuje zamierzone działania wychowawcze, ale ważniejszą rolę odgrywają oddziaływania niezamierzone. Ujawniają się one głównie w stosunku emocjonalnym do dziecka, którym jest przesiąknięte każde słowo skierowane do dziecka, każda czynność związana z opieką nad nim. I ten ładunek emocjonalny wywołuje u dziecka specyficzne zachowania. "(...)Pozycja Przemiany zachodzące w przeżywaniu dzieciństwa w wybranych okresach czasu minionego stulecia w świetle badań własnychOstruszka, Aneta; Olearczyk, Teresa; Pedagogika; Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem plastycznymZe wstępu: "Rodzina to podstawowe środowisko życia człowieka. To w niej przychodzą na świat dzieci, które uczą się tego, jak żyć i jak funkcjonować w społeczeństwie. Rodzina posiada ogromne znaczenie dla rozwoju psychicznego, fizycznego jak również wychowania dziecka, gdyż uczy dziecko norm, wartości, zasad postępowania. Dziecko to mały człowiek, który w myśl prawa polskiego nie osiągnął jeszcze pełnoletniości bądź jak mówi psychologia rozwojowa - to osoba znajdująca się przed okresem adolescencji (dorastania). Dziecko w szczególności potrzebuje opieki ze strony swoich rodziców bądź opiekunów, ponieważ nie jest w stanie samo zatroszczyć się o podstawowe potrzeby, które niezbędne są do życia i właściwego funkcjonowania. Dzieciństwo to pierwszy okres życia dziecka, trwający do ok. 11-12 roku życia. Czas ten poświęcony jest początkowo na poznawanie świata wszystkimi zmysłami, zabawę, rozwój psychiczny, fizyczny, emocjonalny i intelektualny, to czas kształtowania własnej tożsamości. "(...)Pozycja Psychospołeczne aspekty trudnego ojcostwa (na przykładzie uczestników grup wsparcia dla mężczyzn w kryzysie małżeńskim w Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Warszawie)Wójcik, Monika; Makiełło-Jarża, Grażyna; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Zainteresowana książką autora R. Kucharskiego pt. Zerwane więzi. Tata.pl 2, w której opisane są losy ojców walczących o kontakt z dzieckiem oraz ojców samotnie wychowujących dziecko/ci postanowiłam bliżej przyjrzeć się specyfice tego problemu i poprzez własne badania pogłębić zagadnienie. Chcąc poznać rzeczywistą sytuację skontaktowałam się z panem R. Kucharskim. Zostałam zaproszona przez niego na spotkanie z ojcami i od tamtej pory regularnie uczęszczałam na grupy wsparcia dla mężczyzn w kryzysie małżeńskim. Poznałam tam wiele ciekawych osobistości, zdeterminowanych i kochających własne dzieci ponad wszystko. Te spotkania umożliwiły mi uzyskanie wiarygodnego obrazu badanego przeze mnie problemu oraz pogłębiły moją wiedzę z zakresu problemów społecznych. "(...)Pozycja Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu"Pszczółkowska, Ilona; Kluz, Krystyna; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Współczesny człowiek, wciągnięty w wir życia, w pogoń za zyskiem, zalewany niezliczoną ilością informacji i zaplanowanych spotkań, a przy tym zmęczony i znudzony codziennością, coraz częściej tęskni za życiem, w którym znalazłby czas na spotkanie ze sobą i drugim człowiekiem. Człowiek, zwłaszcza młody, w wielości możliwości, jakie niesie cywilizacja, poszukuje sensu życia i swojego miejsca. Młodość, charakteryzująca się entuzjazmem i zapałem, potrzebuje ideałów i możliwości zaangażowanie się w wielkie dzieła. Młody człowiek pragnie kochać i być kochanym. "(...)Pozycja Wspieranie rozwoju uczniów uzdolnionych plastycznie przez nauczycieli - na podstawie badań w Szkole Podstawowej w Nowym TarguJedynak, Zuzanna; Kuźma, Józef; Pedagogika; Pedagogika inkluzywnaZe wstępu: "Zagadnienie uczniów zdolnych, w tym uczniów uzdolnionych plastycznie w coraz większym stopniu jest ważna dla polskiej szkoły. Proces rozwoju tych ponadprzeciętnych umiejętności jest zależny zarówno od rodziny, jak i nauczycieli oraz samego ucznia. Przedmiotem niniejszych badań są uczniowie szkoły podstawowej w klasach IV-VI uzdolnieni plastycznie. Celem niniejszej pracy jest próba omówienia sytuacji szkolnej uczniów wybitnie uzdolnionych plastycznie. Szczególnie zauważona została kwestia pomocy przez nauczycieli w szkole, w tym diagnozowanie oraz ich wspieranie. Jednocześnie poruszono zagadnienie stosunku danych uczniów do nauki i ich kontakty z rówieśnikami w szkole i poza nią. Również zwrócono uwagę na pomoc ze strony rodziny i ich pozytywny stosunek do uzdolnień dziecka. Wyraźnie istotna w życiu tych młodych ludzi jest samomotywacja i samorozwój, który staje się podstawą do stymulowania uzdolnień specjalnych. To w nich odnajdują wsparcie do ciągłej pracy i oparcie w trudnych sytuacjach. "(...)Pozycja Wykorzystanie metody teatroterapii a poziom lęku i samoocena osób z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych (Na przykładzie badań pacjentów Zakładu Lecznictwa Odwykowego „Szansa” w Pławniowicach)(2024) Piwowarczyk, Katarzyna; Zinkiewicz, Beata; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjna z elementami kryminologiiZe wstępu: "Uzależnienie od substancji psychoaktywnych to złożony problem zdrowotny i społeczny, który prowadzi do poważnych konsekwencji w różnych sferach życia osoby z uzależnieniem oraz osób z jej otoczenia. Charakteryzuje się niekontrolowanym przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, mimo negatywnych skutków zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. Osoby z uzależnieniem często doświadczają wykluczenia społecznego, strat w sferze relacji interpersonalnych, problemów z samorozwojem oraz trudności w funkcjonowaniu zawodowym. Metody leczenia uzależnień opierają się na psychoterapii, która obejmuje różne techniki, takie jak terapia poznawczo-behawioralna czy terapia grupowa. Niestety, niewiele ośrodków terapeutycznych korzysta z dodatkowych metod wspomagających proces terapeutyczny, takich jak dramaterapia, mimo jej potencjalnych korzyści, które są udokumentowane w innych obszarach terapii, takich jak praca z osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi lub zaburzeniami psychicznymi."(...)Pozycja Zaburzenia integracji sensorycznej oraz ich oddziaływanie na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym – W oparciu o teorię i praktykę pedagogicznąWenczyński, Bartosz; Jolanta, Pułka; Pedagogika; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnaZe wstępu: "Harmonijny i prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym jest wynikiem dojrzewania centralnego układu nerwowego, narządów zmysłowych, oraz ich wzajemnej integracji i stymulacji. W jego rezultacie przedszkolak dysponuje odpowiednią sprawnością zarówno w zakresie motoryki dużej i małej jak i komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Osiąga poziom stabilności emocjonalnej, potrafi nawiązywać więzi społeczne, panuje nad zdolnością koncentracji i uczenia się."(...)Pozycja Zagrożenie uzależnieniem od mediów elektronicznych młodzieży szkolnej - Przyczyny, przejawy i sposoby zapobiegania (Na przykładzie badań uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Wieprz(2021) Mrowiec, Tadeusz; Zinkiewicz, Beata; Pedagogika resocjalizacyjna z elementami kryminologiiZe wstępu: "Aktualnie prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno urządzenie multimedialne, od dzieci po osoby w podeszłym wieku. Potrzeba pozostawania w "stałym kontakcie ze światem" i "bycia na bieżąco" w ostatnich latach bardzo się pogłębiła, a zjawisko to stało się już normą społeczną. Pytanie tylko, kiedy ta nowa norma społeczna przestaje być normą, a zaczyna być problemem. Bardzo duży postęp technologiczny, a co za tym idzie - coraz to nowe możliwości wykorzystania telefonów komórkowych, laptopów, tabletów i całej reszty urządzeń multimedialnych nie idą w parze z postępem psychologiczno - społecznym. Brak świadomości zagrożeń związanych z patologicznym korzystaniem z „dobrodziejstw technologii” i zachwyt nad ich możliwościami sprawiają, iż ludzie stają się bezbronni wobec zagrożeń, które niesie ze sobą "kultura pochylonej głowy". Przekonanie to stało się punktem wyjścia do napisania niniejszej pracy. Problem uzależnienia młodzieży od mediów elektronicznych jest stosunkowo nowym zagadnieniem, ale – co ważniejsze – zmieniającym się wciąż na naszych oczach zjawiskiem. Obowiązkiem pedagoga jest zatem jego monitorowanie. I taki właśnie cel nadrzędny przyświecał autorowi tego opracowania – śledzenie dynamiki i specyfiki problemu."(...)Pozycja Zasady powstawania, funkcjonowania oraz konsekwencje przynależności do grup "meneli"Słowiak, Natalia; Kuźma, Józef; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Natura sama wytworzyła alkohol. Człowiek jednak podobnie jak innych jej darów i tego nie umiał wykorzystać w sposób właściwy i rozsądny. Nie patrz na wino, jak się czerwieni, jak się skrzy w pucharze i lekko spływa do gardła. Bo w końcu ukąsi jak wąż, wypuści jad jak żmija. / Przypowieści Salomona 23,29-35/ Od okresu neolitu substancja ta towarzyszy rozwojowi kultur i cywilizacji ludzkich. Na przestrzeni dziejów obok coraz to nowszych pojawiających się dzieł ludzkiego umysłu, pracowano także nad nowymi sposobami pozyskiwania silniejszych alkoholi, przeciwstawiając się prawom natury. Alkohol pojawia się obok człowieka już w pierwszych dniach jego życia, bowiem świętowanie narodzin odbywa się wśród brzęku kieliszków. Dziecko dorasta i jest świadkiem tego, jak lampki wina i kufle piwa wywołują nastroje, kształtują emocje, powodują wzruszenia, towarzyszą wszelkim ceremoniom. Kieliszki wódki uśmierzają cierpienia, irytacje, gniew, ból, rozpacz i lęk. Jak każdy, w życiu doświadczy zapewne wielu przykrości i rozczarowań. Być może jako dorosły nie będzie miał wystarczająco silnej woli, lub obdarzony dodatkowymi predyspozycjami, nie będzie w stanie oprzeć się pokusie aby przeciwstawiać się trudnościom życiowym za pomocą alkoholu. "(...)