Przeglądaj wg Słowo kluczowe "война"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja 20 Years with the Global War on Terror: A Critical Evaluation and Thoughts on How to Prevent Future Terrorism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Lindahl, SondreOd ataków z 11 września 2001 r. mija 20 lat. W odpowiedzi Stany Zjednoczone rozpoczęły globalną wojnę z terroryzmem, która zdominowała ostatnie dwie dekady stosunków międzynarodowych. Misje wojskowe w Afganistanie i Iraku, błyskawiczny rozwój programu użycia dronów, powszechne stosowanie tortur i masowa inwigilacja to tylko niektóre z aspektów tej wojny. Globalna wojna z terroryzmem stała się dominującym paradygmatem kontrterroryzmu, a stosowanie przemocy zostało uznane za podstawowy sposób przeciwdziałania i zapobiegania terroryzmowi. Teraz, kiedy mijają dwie dekady od rozpoczęcia tej wojny, zagrożenie terroryzmem jest tak samo aktualne jak w 2001 r. W artykule podsumowano globalną wojnę z terroryzmem i oceniono ją z dwóch perspektyw: pierwszej, która obejmuje empiryczny wynik zapobiegania i zwalczania terroryzmu, oraz drugiej, opartej na teoretycznych założeniach leżących u podstaw paradygmatu tejże wojny. Z oceny wynika, że globalna wojna z terroryzmem zakończyła się porażką w dużej mierze ze względu na teoretyczny i epistemologiczny kryzys walki z terroryzmem. W ostatniej części tekstu zaprezentowano możliwe sposoby naprawy popełnionych błędów, tak aby państwa mogły przyjąć bardziej realistyczną i humanitarną formę walki z terroryzmem.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2021, nr 3 (XLIV): Wyzwania dla bezpieczeństwa w dwudziestą rocznicę zamachu na World Trade Center(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Lasoń, Marcin; Klisz, Maciej; Reczkowski, Robert; Lis, Andrzej; Lindahl, Sondre; Kraj, Kazimierz; Strzelecki, Michał; Gacek, Łukasz; Mydel, Rajmund; Partow, Negar; Buemberger, Raymond John; Johanson, Terry; Quero, Felipe; Issa, Alex; Białas, Tomasz; Wojcik, Ray; Suderio, Elmer; Wiśnicki, Jarosław; Kuśmirek, Karolina; Marcinkowski, Tomasz; Sikorski, JuliuszFrom Introduction: "This issue is different from all previous ones. Thus, an introduction to it needs to be different from earlier ones. There has to be a place for reflection, which used to be included in an interview preceding academic articles. Clever readers will find out soon why this is so if they only think about the professional path of one of the editors. However, it is not the only reason. A special character of this issue is also due to the anniversary, the 20th already, of the September 11, 2001 attacks which have changed the world around us. They led it onto a new path which became the global war on international terrorism, or rather with terrorists and organisations bringing them together. The fight was joined by many states whose governments reached for armed forces, regarding this as the best tool for winning the war. They forgot that this was a way to eliminate only one generation of terrorists, but not the sources of the phenomenon which would motivate a generation after generation. For example, according to the wave theory of terrorism, those who did not participate directly in the struggle watched it carefully, and everybody felt its consequences, both as ongoing wars and their aftermath, changes in internal legislature perceived as limiting civil liberties, and terrorist attacks happening in various places. Attacks which were tragic and spectacular, but not with as many casualties as on September 11."(...)Pozycja Military Education in the Western Culture of War: Reflections on the Origins, and the Question on the Future of the System(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kubiak, KrzysztofZinstytucjonalizowana edukacja wojskowa jest na przestrzeni dziejów naszego kontynentu zjawiskiem relatywnie młodym. W postaci, która doprowadziła ją do kształtu obecnego, powstała około 200–250 lat temu. Było to konsekwencją głębokich zmian w strukturze społeczeństw, a także daleko idących przeobrażeń kulturowych, wpływających pośrednio i bezpośrednio na charakter, rolę, funkcję, zadania i kompetencje państw. Autor przedstawia rys historyczny edukacji wojskowej od czasów najdawniejszych po okres uzyskiwania przez armię instytucjonalnej, protowspółczesnej dojrzałości. Szczególną uwagę zwraca na zależność między kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami działania państwa posiadającego armię a sposobami wyposażania kadry dowódczej w niezbędne kompetencje.Pozycja War in the Era of the Sum of All Fears and the Monopolization of the Information Space(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kubiak, Krzysztof; Czarny, Roman S.Artykuł zawiera rozważania dotyczące wpływu dwóch wymiarów rewolucji informacyjnej na przebieg konfliktów zbrojnych. Autorzy poddają refleksji teoretycznej dynamiczny rozwój mediów społecznościowych oraz dominującą pozycję kilku ponadnarodowych korporacji. Zwracają uwagę również na zacieranie się różnic między światem cyfrowym i rzeczywistym, co generuje interakcję wpływającą na gotowość obronną społeczeństw otwartych państw demokratycznych. Tekst nie aspiruje do wyczerpania tematu, ale zakończony jest apelem o budowę dialogu poświęconego szeroko rozumianemu bezpieczeństwu między specjalistami o kompetencjach inżynierskich, badaczami społecznego wymiaru rewolucji informacyjnej oraz osobami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa.Pozycja Why Should Poland Not Be Afraid of a War with Russia?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kraj, KazimierzArtykuł został poświęcony rozważaniom nad możliwościami starcia wojskowego Rosji z Polską. Opierając się na przedstawionych kluczowych strategicznych dokumentach, na podstawie ich analizy oraz prowadzonych wcześniej badań, autor odpowiada na pytanie postawione w tytule. Odpowiedź brzmi: Polska nie powinna się obawiać wybuchu wojny z Rosją. Jako podstawowe w artykule wykorzystano metody chronologiczno-problemową oraz analizę i syntezę dokumentów związanych z polityką bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej oraz Polski. Opracowanie zostało podzielone na cztery części. Obrazy Polski i Rosji zostały przedstawione w cytowanych strategiach bezpieczeństwa obydwu państw. Artykuł otwiera wstęp, a kończy podsumowanie, będące wynikiem prac nad tematem artykułu oraz wynika z poprzednich badań autora związanych z ewentualnymi zagrożeniami dla Polski płynącymi z Rosji. Pierwszym celem artykułu jest próba odejścia od mitów, utartych wyobrażeń oraz stereotypów dotyczących stosunków pomiędzy Polską i Rosją. Drugim celem artykułu jest skłonienie do rozważań nad polsko-rosyjskimi stosunkami, pozostawiając bagaż historycznych uwarunkowań na boku.