Przeglądaj wg Słowo kluczowe "dziecko"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Banach, Marek; Jagielska, Joanna; Wyszyńska, Anna; Kuleta, Małgorzata; Wasilewska, Monika; Szerla, Małgorzata; Kosztołowicz, Michał; Ortenburger, Dorota; Iwaszczyszyn, Jan; Kukiełka, Andrzej; Makiełło-Jarża, Grażyna; Starzykiewicz, Agnieszka; Stolarek, Michał; Klapa, Wojciech; Szeliga, Marta; Wilk, Iwona; Wylęgała, Joanna; Waligóra, Iwona; Wilczek, Anna; Dykas, Magdalena; Pawluk, LudwikaZe wstępu: "W dniach 15-16 stycznia 2005 roku odbyła się sesja naukowa pod tytułem „Ból i cierpienie”, której organizatorami były: Katedra Historii Medycyny, Oddział Podkarpacki Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii i Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego przy znaczącym udziale Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Tradycyjnie już spotkania m iały miejsce w Sali Malinowej Domu Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego przy ulicy Radziwiłłowskiej 4 oraz u Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego przy kościele Św. Tomasza na ulicy Szpitalnej w Krakowie. Doroczne spotkania lekarzy w klasztorze Sióstr Duchaczek w drugą niedzielę po święcie Trzech Króli przekształciły się z czasem w sympozja naukowe poświęcone tematowi odczuwania przez człowieka bólu i przeżywania cierpienia."(...)Pozycja Ból i cierpienie dziecka krzywdzonego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kowalewska, Marta; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, JerzyPozycja Dziecko z białaczką – wybrane elementy modelu opieki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Cepuch, Grażyna; Dębska, Grażyna; Foryś, ZofiaLeukaemia as well as other malignant diseases are still perceived by the polish society as fatal or with poor prognosis while patients suffering from these diseases are often stigmatised. There can be no doubt that the diagnosis of cancer in a child comprises a powerful traumatic stimuli for the child as well as the family. Moreover, providing medical care for a child with cancer, which leukaemia is, poses high requirements for the entire therapeutic team including the nursing care personnel. As far as nursing care is concerned, outcomes of the therapy and quality of care result not only from nurses’ knowledge about the disease itself and its influence on patient’s functioning but also from carefully developed plan of actions directed toward the patient and considering patient’s age, mental status, and the method of applied treatment.Pozycja Improving physical performance in children with congenital clubfoot(Medical Project Sp. z o.o., 2013) Mykhaylova, Nataliya; Grygus, IgorIntroduction. Pre-school period is one of the most crucial periods of human life in the formation of physical health and cultural skills to ensure the improvement, strengthening and preserving the futurę. Materials and ntethods. The study involved 68 pre-school children with congenital clubfoot: control group 1 (n = 34) and main group (n = 34) and healthy children (n = 34), who are the control group 2. At the beginning of the study the average age of children was 4-5 years. Children of the main group were constantly engaged in physical rehabilitation under the developed program. Participants of the control group were massaged and had a medical gymnastics twice a year. Results. The study improved physical performance in the main group: high at 14,71%, good in 52,94%, 32,35% in average. There was no significant increase in physical performance in the control groups. In the control group (number 2) good physical performance in the beginning of the study was 32,35% and it increased to 41,18% at the end of the study. In the control group (number 1) a good physical performance was at the beginning of 26,47%, and went up to 29,41%. Minor improvement of physical performance in children of control groups may have occurred even by reducing heart rate at rest. Conclusion. Average physical performance in the main group at the end of the study was 5,76±0,28 (p<0,05), corresponding to a good level of physical performance and demonstrates the effectiveness of the use of physical rehabilitation.Pozycja Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zaborowska, Anna; Pasek, Małgorzata; Przywarta, Małgorzata; Szambelan, Anna; Tylińska, Anna; Dębska, Grażyna; Ciurka, Anna; Cepuch, Grażyna; Michalska, Gabriela; Szymańska, Anita; Szeremiota, Anna; Gronostaj, Iwona; Błoch, Jolanta; Gawlik, Małgorzata; Kubiak, Wioletta; Krajewski, Maciej; Borowiec-Trybulec, Katarzyna; Wolak, Zdzisław; Kulbaka, Ewa; Samardakiewicz, Marzena; Perek, Mieczysława; Krzeczowska, Bożena; Połaska, Krystyna; Lesiak, Aneta; Pyk, Marzena; Zdziebło, Kazimiera; Toporek, Wanda; Łon, Paulina; Lizak, Dorota; Jaśkiewicz, Jerzy; Gołkowski, Filip; Sokołowski, Grzegorz; Zyznawska, Joanna; Wojciechowska, Małgorzata; Antos, Elżbieta; Kopański, Zbigniew; Goździalska, Anna; Drąg, Jagoda; Gawędzka, Anna; Brzewski, Paweł; Wojas-Pelc, Anna; Dębska, Grażyna; Pasek, MałgorzataZ przyjemnością przekazujemy Państwu kolejny tom monografii Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową, która powstała przy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych z Wydziałem Zdrowia i Nauk Medycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Problematyka przedstawiona w publikacji dotyczy wieloaspektowej opieki nad chorym na nowotwór. Opracowania są doniesieniami z badań naukowych, w których autorzy przedstawiają wnioski i kierunki działań dla praktyków. Równie dużą wartość mają rozdziały, w których praktycy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z pracy z chorymi i ich rodzinami. Tematyka monografi i dotyczy m.in.: edukacji zdrowotnej, komunikowania się, opieki nad chorym poddawanym chemioterapii, leczeniu chirurgicznemu, radioterapii i rehabilitacji. Pragniemy, aby ta książka swoją merytoryczną zawartością stała się istotnym wkładem w uczczenie tak ważnych dla pielęgniarstwa rocznic, obchodzonych w 2011 r.Pozycja Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Ceglarek, Dorota; Dominiak, Katarzyna; Reder, Angelika; Szupik, Teresa; Kotowska, Mariola; Dębska, Grażyna; Migacz, Anna; Cepuch, Grażyna; Foryś, Zofia; Śliwa, Elżbieta; Zaborowska, Anna; Pasek, Małgorzata; Krajewski, Maciej; Krajewski, Maciej; Bernad, Dorota; Stolińska, Agnieszka; Szukała, Ewa; Szeremiota, Anna; Gawlik, Małgorzata; Jurzak, Magdalena; Goździalska, Anna; Gawędzka, Anna; Lizak, Dorota; Jaśkiewicz, Jerzy; Dębska, Grażyna; Pasek, MałgorzataZ radością oddajemy do rąk Czytelników monografię, która powstała przy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych oraz Wydziału Zdrowia i Nauk Medycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Celem niniejszej publikacji jest przygotowanie pielęgniarki do pełnienia specjalistycznej, profesjonalnej opieki nad chorym z chorobą nowotworową oraz nad jego rodziną. Monografi a składa się z części opracowanych zarówno przez praktyków, jak i teoretyków; jest pierwszą z cyklu publikacji przeznaczonych dla osób zajmujących się opieką nad chorym onkologicznie. Jej celem jest przedstawienie przede wszystkim modeli opieki nad pacjentami, praktycznych aspektów relacji pacjent – pielęgniarka, oraz doniesień z tych badań naukowych, których wyniki mają zastosowanie w praktyce pielęgniarskiej.Pozycja Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych u dzieci najmłodszych – język nianiek(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Karpińska-Ochałek, Małgorzata; Obrzud, MagdalenaThe environment in which child’s language develops is home and the closest surroundings. People who a child the most often interact with have the strongest influence on the development of child’s linguistic system and language competence. By baby language we understand the peculiarities of child’s speech imitated and preserved by adults, especially parents, baby minders and older siblings. Babies language can have positive and negative consequences for developing communication competence of a child. Both from the perspective of linguistics and psychology babies language is a natural way of communication, however, too long use of this language can pose a threat to a child, which leads to impending the development of child’s self-confidence, limiting social contacts through unenabling social interactions different from those existing in a family environment. Another consequence can be child’s speech defects caused by speech distortion, the occurrance of substitutions and elisions, and the reduction of consonants, which leads to disorders in communication competence.Pozycja Obrażenia urazowe kobiet w ciążyKuwik, Magdalena; Grzegorz SokołowskiUrazy stanowią trzecią najczęstszą przyczynę zgonu. U kobiet w ciąży najwięcej urazów powstaje w podczas wypadków samochodowych. Postępowanie w przypadku urazu kobiety w ciąży jest o tyle trudne, że medyczne czynności ratunkowe odnoszą się do matki i do dziecka. Do oceny na miejscu wypadku zalecana jest zmodyfikowana skala RTS.Pozycja Ocena przygotowania pielęgniarek i studentów pielęgniarstwa do opieki nad dzieckiem z chorobą nowotworową odczuwającym ból(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Cepuch, Grażyna; Mieczysława, Perek; Dębska, Grażyna; Krzeczowska, BożenaEvery type of pain is a great burden for a child. It always disturbs physical and psychical functioning and has a negative impact on the relations between the suffering child and his/ her surroundings. Pain relief should become a priority in paediatric care especially in the context of nursing care. Full pain diagnostics, careful evaluation, and eff ective therapy are most significant when taking care of a child experiencing pain. The objective of this work was to recognize what nurses and student nurses, working in paediatric units, know about pain diagnostics, assessment, therapy, and care for a child suffering from it. The study took place in the Children’s Hospital of Cracow. It included 52 nurses working in paediatric units and 55 third-year B.A. student nurses from the Faculty of Health Sciences, Medical School of the Jagiellonian University in Cracow. A survey questionnaire, developed by the authors, consisting of four topic parts was applied. The study showed that the majority of respondents had knowledge regarding pain recognition among children including iatrogenic pain. They were aware of negative effects of improperly treated pain. However, they weren’t fully ready to assess pain intensity and control it. The study confirmed the need for wider education in the field of pain issues among student nurses as well as working nurses. Conclusions: 1. The majority of respondents had significant knowledge regarding pain recognition. However, complete preparation for care for a child suffering from pain wasn’t fully satisfactory; 2. More than 50% of nurses didn’t use any scale for pain intensity evaluation. Also, no medical records regarding pain were kept at all paediatric units; 3. Further professional education regarding pain issues among children, e.g. additional classes, needs to be introduced.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2011 : Wielowymiarowy obraz rodziny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Maj, Beata; Kliś, Maria; Śledzianowski, Jan; Smolik, Katarzyna; Kawula, Anna; Stawarz-Popek, Kinga; Parlicki, Mariusz; Lis, Wojciech; Gizella, Jerzy; Kluzowa, Krystyna; Leśniak, Małgorzata; Majchrowski, JacekPozycja Postawy matek wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Dębska, Grażyna; Strączek, Katarzyna; Sułek, JolantaWstęp: Występowanie nieprawidłowych postaw rodzicielskich w stosunku do dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym zwiększa ryzyko niepowodzeń w prowadzonej rehabilitacji. Celem badania była ocena postaw matek w stosunku do dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Materiał i metody: Badaniem objęto 65 matek wychowujących dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich wg M. Ziemskiej. Wyniki: Postawy matek dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym są zróżnicowane. Dominują postawy niepożądane dla skal górowanie i koncentracji (odpowiednio 61,5% oraz 55,4%), a dla skal bezradność oraz dystans pozytywne (odpowiednio 55,4% oraz 70,8%). Matki, których dzieci mają umiarkowany stopień niepełnosprawności i zaburzenia mowy mają wyższy wynik stenowy dla koncentracji (odpowiednio: średnia 5,17±1,88 i 5,33±1,85, mediana 5, zakres 1–9). Natomiast matki, których dzieci mają zaburzenie wzroku mają niższy wynik stenowy dla koncentracji jako postawy rodzicielskiej (średnia 3,92 ± 1,44, mediana 4, zakres 1–6).Wnioski: Postawy matek dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym są zróżnicowane i nie są zależne od stopnia niepełnosprawności i współtowarzyszących zaburzeń. Dominują postawy niepożądane dla skal górowanie i koncentracji, a pożądane dla skal bezradność oraz dystansu.Pozycja Postawy rodziców wobec dziecka z zespołem Downa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Dębska, Grażyna; Cisoń-Apanasewicz, Urszula; Potok, Halina; Leśniak, MagdalenaIntroduction. The birth of a baby is a very important moment for each family. It is even more important when the newly born family member suffers from a disease or is disabled, like in case of babies afflicted with Down syndrome. The disorder evokes varied and changeable attitudes and feelings of parents towards their children. According to statistics, out of 600–700 babies born alive there is one affected by Down syndrome. Such a child may show diff erent degrees of mental disability, a wide range of dismorphic symptoms as well as suffer from various developmental defects affecting both their organs and systems. The families of such children encounter numerous barriers and difficulties, and their lives change completely. Aim of the work. To show what percentage of parents show positive and negative attitudes towards their children and to fi nd out which attitude prevails among the parents of children affected by trisomy 21. Materials and methods. A diagnostic ballot was used to collect data for the research. The respondents were asked to fill in the questionnaire of parental attitudes by Maria Ziemska. The research was conducted in February and March 2010 on the group of 31 mothers of children suffering from Down syndrome, 24 of the women belonging to foundations and associations working for the benefit of the children affected by the syndrome. Results and conclusions. According to the research, most of the mothers show negative attitudes towards their children. These involve overprotection, excessive protection against peers and the whole world, helping the children out with everything, restricting them and setting them lower challenges. The minority of mothers show positive or border attitudes. It is worth mentioning that the right attitude towards the child, and its acceptance are essential and determine a happy and stately life of a child suffering from Down syndrome.Pozycja Realizacja koncepcji „Porozumienia bez przemocy” jako przykład edukacji alternatywnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Misiuk, AgnieszkaAbility to establish good relationships with peers is very important for the proper development of children. It seems important, to help them to identify and express emotions and needs, and support them in learning constructive behavior in diffi cult social situations. The way to achieve these objectives is to use Nonviolent Communication developed by Marshall Rosenberg. The article describes the work of Non-Public Kindergarten “Dwarf”, which uses NVC in their daily. It also attempts to justify why this way of working can positively influence the social and emotional development of children.Pozycja Rehabilitacja fizyczna dzieci z wrodzoną stopą szpotawą(2013) Mykhaylova, Nataliya; Grygus, IgorPozycja Rodzina w zdrowiu i w chorobie. Uwarunkowania środowiskowe zdrowia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Balicka-Adamik, Luiza; Guty, Edyta; Wojtowicz, Agata; Dziechciaż, Małgorzata; Iłżecka, Joanna; Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Cepuch, Grażyna; Kadučáková, Helena; Kowalczyk-Sroka, Bogumiła; Lelonek, Barbara; Ławska, Wioletta; Kowalewska, Marta; Laurman-Jarząbek, Edyta; Szpringer, Monika; Mazur, Eliza; Marzec, Beata; Stręk, Wioletta; Moraučíková, Eva; Śpiewak, Ewa; Szeląg, Ewa; Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, JerzyPozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały nr 2 (25), 2019(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Krawiec, Grzegorz; Bałos, Iga; Partyk, Aleksandra; Szpyt, Kamil; Więzowska-Czepiel, Beata; Czochra, Marzena; Bar, Damian; Urbanik, Grzegorz; Klimek, Paweł; Kinecka, Lucyna; Laskowski, Rafał; Ingram, ArturPozycja Time for Uniformity in Inheritance Laws? Survey and Debate(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Garb, LouisIn today’s world, succession laws have to contend with the rapid social and cultural transformation that has caused several changes within the family structure during the past few decades. Have these changes found sufficient expression in the manner in which the legal systems presently deal with questions of inheritance, and in particular the age-old dispute regarding freedom of testation versus reserved portions? This article reviews the present situation as well as some of the social and other changes that so challenge contemporary inheritance laws, the main legal traditions in this respect, and the extent of local variation within these.Pozycja Transkrypcja zagranicznego aktu urodzenia dziecka osób tej samej płci pozostających w związku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Krawiec, GrzegorzIn the article, the author pointed out the issue of transcription of a child’s foreign birth certificate, in which the biological parent appears next to the biological parent. It is about situations in which same-sex persons are in a partnership / marriage relationship and one of them gives birth to a child. In other countries, it is therefore recognized that the current partner of that parent should be considered a second parent. There was a problem in Poland related to the transcription of such a birth certificate. Initially, public administration authorities refused to transcribe, citing public policy. Ultimately, however, the administrative courts (after a period of hesitation) decided that the child’s best interests necessitate transcription. Without it, it’s difficult to get your child’s PESEL number or passport.Pozycja Zaburzenia integracji sensorycznej oraz ich oddziaływanie na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym – W oparciu o teorię i praktykę pedagogicznąWenczyński, Bartosz; Jolanta, Pułka; Pedagogika; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnaZe wstępu: "Harmonijny i prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym jest wynikiem dojrzewania centralnego układu nerwowego, narządów zmysłowych, oraz ich wzajemnej integracji i stymulacji. W jego rezultacie przedszkolak dysponuje odpowiednią sprawnością zarówno w zakresie motoryki dużej i małej jak i komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Osiąga poziom stabilności emocjonalnej, potrafi nawiązywać więzi społeczne, panuje nad zdolnością koncentracji i uczenia się."(...)Pozycja Zagrożenia zdrowotne wśród dzieci i młodzieży. T. 2(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Lisowska, Aleksandra; Prandota, Józef; Mess, Eleonora; Hajok, Ilona; Marchwińska-Wyrwał, Ewa; Rusin, Monika; Dziubanek, Grzegorz; Pokusa-Baran, Anna; Kulik, Halina; Braczkowska, Bogumiła; Kopczyńska, Elżbieta; Cepuch, Grażyna; Perek, Mieczysława; Foryś, Zofia; Seń, Mariola; Dębska, Grażyna; Cisoń-Apanasewicz, Urszula; Potok, Halina; Leśniak, Magdalena; Zborowska, Iwona; Misiak, Krystyna; Dąbek, Anna; Klisowska, Iwona; Blajerska, Dorota; Absalon, Damian; Słowiński, Jerzy; Ślesak, Barbara; Zawiasa, Agnieszka; Ižová, Marcela; Drozdíková-Kurišová, Kvetoslava; Braczkowska, Bogumiła; Bonar, Renata; Kadučáková, Helena; Zrubáková, Katarína; Seń, Mariola; Dębska, Grażyna