Przeglądaj wg Słowo kluczowe "kształcenie na odległość"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Implikacje dla rozwoju e-learningu w aspekcie technicznym na przykładzie KAAFM(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, SebastianW niniejszej monografii przedstawiono zagadnienia dotyczące e-learningu począwszy od przybliżenia tego, czym jest kształcenie na odległość i w jaki sposób jest realizowane w różnym otoczeniu – na uczelni i w biznesie. W kolejnych rozdziałach omówiono zagadnienia związane z kształceniem na odległość na uczelni realizowane na przykładzie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Przedstawione zostały również wyniki przeprowadzonych badań ankietowych dotyczących postrzegania przez studentów zarówno działania platformy e-learningowej, sposobów przedstawiania treści, jak i możliwości komunikacyjnych realizowanych za jej pośrednictwem. Na tej podstawie możliwe jest stwierdzenie, w jaki sposób należy poprawić kształcenie na odległość na uczelni, a co już jest dobre oraz czy zastosowane rozwiązania uważane są przez studentów za właściwe, a jeżeli nie – to, co należy ulepszyć. W ankiecie badany jest także stosunek studentów do samego kształcenia na odległość, czyli do sytuacji, w której wprawdzie mają możliwość uczenia się w dowolnym czasie i miejscu, i w razie konieczności mogą się komunikować z nauczycielem synchronicznie lub asynchronicznie, ale z drugiej strony nie pracują w grupie rówieśników, budując przy okazji więzi społeczne, a kontakt z żywym człowiekiem odbywa się poprzez wymianę tekstu pisanego na ekranie. Przytoczone wyniki badań pozwalają stwierdzić, czy działania związane z rozwojem kształcenia na odległość na uczelni prowadzone są w dobrym kierunku. Są również pomocne w wyznaczeniu nowych obszarów rozwoju, zgodnych z aktualnym zapotrzebowaniem studentów.Pozycja Internetowe źródła wiedzy jako alternatywa dla komercyjnych form dokształcania pracowników(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Maj, Bernard; Woźniak, MartaCurrently, the Internet is undisputed leader when it comes to storing and transmitting the media of all sorts of data (vocabulary, science, news) from virtually any field of knowledge. Internet leadership in this area is primarily due to access to the largest distributed database and its search speed and thus the speed of access to specific information. The authors analyzed the possibilities posed by the Internet, as well as their practical use in the process of training employees. It focuses mainly on the theme of information and free access to knowledge was compared with commercial external training.Pozycja Istotność komponentów kształcenia na odległość dla procesu dydaktycznego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Woźniak-Zapór, MartaZe wstępu: "Na rzecz rozwoju kształcenia na odległość podejmowane są działania w różnych środowiskach. Jest to jedna z form kształcenia osób dorosłych, w związku z tym chętnie wykorzystywana jest na uczelniach, w przedsiębiorstwach do doskonalenia wiedzy pracowników, a także proponowana jest przez firmy szkoleniowe. Jak każda z form kształcenia, również kształcenie na odległość ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Może to wynikać z doświadczeń użytkowników kursów rozpowszechnianych z wykorzystaniem Internetu. W przypadku, gdy są to dobre doświadczenia, osoby uczestniczące w takiej formie kształcenia zaczynają upatrywać w e-learningu efektywnej i wygodnej formy zdobywania wiedzy. W przypadku, gdy te doświadczenia są złe, potencjalni użytkownicy szkolenie w takiej formie potraktują jako dodatkowy obowiązek, czy też niepotrzebne obciążenie."(...)Pozycja Kształcenie na odleglość w uczelni. Teoria i praktyka.(Politechnika Gdańska, 2015) Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, SebastianW artykule przedstawione zostaną zagadnienia związane z kształceniem na odległość, na przykładzie doświadczeń Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Przytoczone zostaną podstawy prawne oraz przepisy warunkujące wdrożenie blended – learningu w uczelni. Ukazane zostaną zagadnienia związane z Krajowymi Ramami Kwalifikacji w aspekcie funkcjonowania kształcenia na odległość. Przedstawione zostaną opinie studentów dotyczące zajęć prowadzonych w formie blended-learning.Pozycja Mechanizmy gamifikacji w kształceniu na odległość w praktyce szkolnictwa wyższego. Implementacja i próba oceny na przykładzie KAAFM(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Woźniak-Zapór, MartaZe wstępu: "Kształcenie na odległość jest jedną z form kształcenia osób dorosłych, w związku z tym chętnie wykorzystywane jest na uczelniach, w przedsiębiorstwach – do doskonalenia wiedzy pracowników, a także proponowane jest przez firmy szkoleniowe. Jak każda z form kształcenia, również kształcenie na odległość ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. To, czy ktoś preferuje taką formę zdobywania wiedzy zależy z pewnością od jego doświadczeń z rozpowszechnionymi kursami z wykorzystaniem Internetu. Jeżeli doświadczenia te są pozytywne, uczestnicy kursów e-learningowych zaczynają upatrywać w nich efektywnej i wygodnej formy zdobywania wiedzy. Natomiast, jeżeli doświadczenia te są złe, potencjalni użytkownicy potraktują szkolenie w takiej formie jako dodatkowy obowiązek, czy też niepotrzebne obciążenie. (...)"Pozycja Metody i narzędzia zapisu i udostępniania danych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Bednarczyk-Płachta, Agnieszka; Urlik, Szczepan; Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, Sebastian; Gąciarz, Tomasz; Płażek, Joanna; Chmielowski, Wojciech Z.; Smolarek-Grzyb, Agnieszka; Uryga, Renata; Wilk-Kołodziejczyk, Dorota; Regulski, Krzysztof; Jakubiec, Adam; Krupa, Marian; Pękala, Maciej; Grabiński, Tadeusz; Wilk-Kołodziejczyk, Dorota; Woźniak-Zapór, MartaPrzekazujemy czytelnikowi kolejną monografię wydaną w ramach serii „Informatyka”, zawierającą publikacje pracowników związanych z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z obszaru problemów optymalizacji, systemów informacyjnych oraz kształcenia zdalnego. Wśród autorów niniejszej publikacji znajdują się głównie pracownicy Studium Informatyki Krakowskiej Akademii i Katedry Informatyki Stosowanej. Opublikowane artykuły są wynikiem współpracy w zespołach z pracownikami innych krakowskich uczelni. Tematyka monografii koncentruje się na metodach optymalizacji, zastosowaniach systemów informatycznych, oraz kształcenia zdalnego. Całość tematyki podzielona jest na trzy wzajemnie powiązane części. Pierwsza część zawiera trzy podrozdziały, w których podjęto kwestie kształcenia zdalnego. Druga część monografii, ujęta w kolejnych trzech podrozdziałach, prezentuje wybrane narzędzia i modele optymalizacji. Ostatnia, trzecia – przedstawia problematykę związaną z zastosowaniem systemów informatycznych w firmie.Pozycja Nauczyciele języków obcych a doskonalenie zawodowe w trybie zdalnym(Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020) Sendur, Agnieszka M.; Kościńska, AgnieszkaZawód nauczyciela wymaga od osób go wykonujących ciągłych działań na rzecz rozwijania własnych kompetencji zawodowych. Mogą być one realizowane zarówno w sposób formalny – poprzez udział w propozycjach doskonalenia zawodowego oferowanych przez różne instytucje, jak i nieformalny, przyjmujący formę np. lektury czasopism związanych z nauczaną dziedziną czy też spotkań służących wymianie doświadczeń z innymi uczącymi danego przedmiotu. Powszechna dostępność Internetu umożliwiła przeniesienie znacznej części działań podejmowanych przez nauczycieli w ramach doskonalenia zawodowego do sieci. Pojawiły się możliwości udziału w szkoleniach, warsztatach czy też kursach w formie zdalnej. Na portalach społecznościowych powstały skupiające nauczycieli grupy, w ramach których mogli oni dzielić się doświadczeniami, wymieniać informacjami i uzyskiwać poradę. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób nauczyciele języków obcych (JO) korzystają z możliwości szeroko rozumianego doskonalenia zawodowego oferowanych im za pomocą Internetu. W obszarze zainteresowań badawczych znalazło się również wskazanie tendencji w zakresie działań podejmowanych przez nauczycieli w okresie marzec–lipiec 2020 r. Był to bowiem okres bardzo trudny dla nauczycieli, wymagający od nich całkowitego przestawienia się na inny tryb pracy oraz zastosowania nowych dla zdecydowanej większości metod i narzędzi.Pozycja O harmonijny rozwój człowieka. Myśl pedagogiczna Profesora Andrzeja Jaczewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Nęcki, Zbigniew; Wojtycza, Janusz; Izdebski, Zbigniew; Perzanowski, Tadeusz; Długołęcka, Alicja; Czarkowski, Jakub Jerzy; Toczyski, Piotr; Jaczewski, Andrzej; Radomski, Jerzy; Klinik, Jerzy; Korbelak, Michał; Wiśniewska-Krauzowicz, Jolanta; Krauzowicz, Andrzej; Wojciechowski, Jan Stanisław; Mróz, Janusz; Mutrynowski, Andrzej; Leszczyński, Włodzimierz; Burda, Piotr; Piekarski, Jan; Gołos, Zbigniew; Kowalkowski, Jerzy; Nawrocki, Jacek J.; Jednorowski, TomaszZ wprowadzenia: "Andrzej Jaczewski, Profesor Honorowy Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, uczony, który we wrześniu b.r. ukończy 90. rok życia, to najstarszy i jeden z nielicznych obecnie autorytetów naukowych w dziedzinie badań nad rozwojem seksualnym dzieci i młodzieży. Jego działalność sytuuje się na pograniczu nauk medycznych i pedagogicznych."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2021, nr 2 Edukacja i wychowanie w dobie pandemii – refleksje i inicjatywy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Aksman, Joanna; Grzesiak, Krystyna; Zinkiewicz, Beata; Bachowska, Monika; Cieślik, Marta; Pytel, Piotr; Dziurowicz-Trzos, Angelika; Wojnar-Płeszka, Anna; Cichocka, Renata; Cieciura, Katarzyna; Szyniec, Iwona; Leśniak, Małgorzata; Mazurkiewicz, JanZ wprowadzenia: "Pierwszy przypadek Covid-19 został zdiagnozowany w chińskim Wuhan w grudniu 2019 r. Dwa lata później na świecie odnotowano ponad 263 mln przypadków zachorowań oraz ponad 5 mln zgonów. Pandemia tej groźnej choroby nie tylko objęła cały świat, ale w znaczącym stopniu zmieniła obraz otaczającej nas rzeczywistości. Chcąc powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa, rządy państw wprowadziły szereg ograniczeń związanych z działalnością gospodarczą i aktywnością społeczną. „Oswajanie” nowej sytuacji polegało na wdrażaniu rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo obywatelom. W ciągu kilku pierwszych miesięcy 2020 r. odczuliśmy co oznacza lockdown, dystans społeczny, praca zdalna. Od dwóch lat doświadczamy rekonstrukcji wielu aspektów życia codziennego i gospodarczego. Humanitarne i gospodarcze skutki pandemii mobilizowały naukowców na całym świecie do badań nad szczepionką przeciw Covid-19. Pierwsze prototypy szczepionek były gotowe do rozpoczęcia badań klinicznych na ludziach już w połowie marca 2020 r. W grudniu tego samego roku szczepionki wprowadzono do powszechnego użycia. Stały się one dla ludzi na całym świecie światełkiem nadziei, jednak pomimo szczepień wirus nadal się rozwija. W ostatnim czasie pojawiło się kilka jego mutacji, różniących się od wariantu podstawowego szybkością rozprzestrzeniania oraz większą zaraźliwością. Sytuacja ta budzi wśród nas niepokój, niepewność, pouczcie bezradności, frustrację. Obawiamy się o życie i zdrowie własne oraz bliskich, a także o realia ekonomiczne. Mamy też wiadomość, że wraz z rozwojem pandemii warunki życia mogą jeszcze ulec pogorszeniu. Jednocześnie próbujemy funkcjonować w tych trudnych okolicznościach, szukając sposobów przystosowania się do zaistniałej sytuacji. Nauczyliśmy się nowych rutyn, skumulowanych w popularnej obecnie zasadzie „dystans, dezynfekcja, maseczka”. Do języka publicznego weszły takie określenia jak: izolacja, samoizolacja, lockdown, kwarantanna, wirus, zamrożenie gospodarki, luzowanie obostrzeń, edukacja zdalna, system hybrydowy, edukacja bezpośrednia."(...)Pozycja Projektowanie interaktywnych szkoleń na potrzeby kształcenia na odległość(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, SebastianAs part of university teaching it is possible to use the teaching methods and techniques of distance education. Both the design and doing classes on the distance it must be remembered, that they must meet certain requirements. Distance education at the university can only take the form of blended learning, which is a mixed form, where classes are doing partly in the traditional way, and partly remotely. Distance learning classes should take into account both formal ministerial regulations, internal regulation university, as well as informal rules of creating the course. It should be taken into account methodological principles of creating training and preferences of people involved in education. In addition, each participant of this kind of education should know exactly his obligations. As a result, the teaching process is not in doubt as to the form, rights and obligations of users. Therefore, the article presents issues in the design of interactive training. It will show the possibility of using diff erent kinds of course elements, as well as ways of planning the course. This way it will be easier to create a course that during the implementation can become an interesting way of deepening knowledge.Pozycja Szkolne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w dobie pandemii na przykładzie doświadczeń Szkoły Podstawowej nr 43 im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Cieślik, Marta; Pytel, PiotrArtykuł omawia niektóre zagadnienia dotyczące wsparcia psychologiczno-pedagogicznego realizowanego w szkole w dobie pandemii. Celem publikacji jest ukazanie transformacji szkoły tradycyjnej, stacjonarnej, w szkołę zdalną i zaadaptowania się jej do nowych warunków spowodowanych Covid-19. W wyniku prowadzonych na bieżąco wywiadów z uczniami, rodzicami, nauczycielami autorzy omawiają trudności z jakimi borykano się w tym czasie, jak i konkretne działania wynikające z potrzeb wszystkich uczestników życia szkolnego, w szczególności uczniów. Przedstawiają metody i techniki kształcenia na odległość – na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń. Wskazują także zalety i wady edukacji na odległość. Zdaniem autorów motorem wszelkich działań jest chęć utrzymania prawdziwych relacji. Zastosowane rozwiązania mogą być poradnikiem, z którego można czerpać w różnych sytuacjach, a szczególnie w chwili ponownego kryzysu.Pozycja Uczelniany system kształcenia na odleglość a KRK(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Woźniak-Zapór, MartaNa rynku pracy najbardziej pożądana jest wiedza, umiejętności oraz kwalifikacji. KRK dla Szkolnictwa Wyższego opisują efekty kształcenia, czyli kwalifikacje jakie student zdobywa w czasie studiów. W związku z tym proces kształcenia można podzielić na bloki tematyczne służące osiąganiu określonego celu, czyli efektu kształcenia. Biorąc to pod uwagę, kierunki studiów mogłyby być rozpatrywane nie w skali wydziału, ale w skali uczelni. Dodając do tego elementy zdalnego nauczania perspektywa mogłaby być nawet poszerzona na zespół uczelni, obejmując nawet cały kraj. W artykule przedstawiono uwarunkowania kształcenia na odległość w Polsce, założenia uczelnianego sytemu kształcenia na odległość na przykładzie KAAFM, kształcenie na odległość w aspekcie KRK, a także opinie studentów na temat stosowania takiej metody kształcenia.