Przeglądaj wg Słowo kluczowe "populizm"
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławPozycja Charyzmatyczni przywódcy i obietnice odnowy–populizm na przykładzie Bułgarii i Rumunii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kasprowicz, Dominika; Styczyńska, NataszaZ wprowadzenia: "Współcześnie populizm analizowany jest na różnych płaszczyznach, a za jego reprezentantów uznaje się skrajnie odmienne postaci – od lewicowego Hugo Chaveza w Ameryce Południowej, po prawicowych polityków, jak Le Pen czy Siderov w Europie. Jak zauważył Ivan Krastev, nie tylko nie dąży do obalenia demokracji, ale wręcz przeciwnie – rozwija się właśnie dzięki niej. Bułgaria i Rumunia przystąpiły do Unii Europejskiej w 2007 r., a ostatnie 20 lat upłynęło w tych państwach, podobnie jak w innych krajach regionu, na transformacji systemu ekonomicznego i społeczno-politycznego i reorganizacji polityki wewnętrznej i zewnętrznej. W odróżnieniu jednak od państw Europy Środkowej, bułgarska i rumuńska transformacja nie zakończyła się (w wersji bardziej pesymistycznej – była nieudana), a niektóre instytucje, szczególnie te działające w obrębie społeczeństwa obywatelskiego, są wciąż w trakcie tworzenia, bądź zakorzeniania się w społecznej rzeczywistości3. Współcześnie populizm analizowany jest na różnych płaszczyznach, a za jego reprezentantów uznaje się skrajnie odmienne postaci – od lewicowego Hugo Chaveza w Ameryce Południowej, po prawicowych polityków, jak Le Pen czy Siderov w Europie1. Jak zauważył Ivan Krastev, nie tylko nie dąży do obalenia demokracji, ale wręcz przeciwnie – rozwija się właśnie dzięki niej2. Bułgaria i Rumunia przystąpiły do Unii Europejskiej w 2007 r., a ostatnie 20 lat upłynęło w tych państwach, podobnie jak w innych krajach regionu, na transformacji systemu ekonomicznego i społeczno-politycznego i reorganizacji polityki wewnętrznej i zewnętrznej. W odróżnieniu jednak od państw Europy Środkowej, bułgarska i rumuńska transformacja nie zakończyła się (w wersji bardziej pesymistycznej – była nieudana), a niektóre instytucje, szczególnie te działające w obrębie społeczeństwa obywatelskiego, są wciąż w trakcie tworzenia, bądź zakorzeniania się w społecznej rzeczywistości. "(...)Pozycja Donald Trump and America Divided against Itself(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bryk, AndrzejDonald Trump became the president of the United States because he was able to see the deep division of the American society into 80% of the population comprising the lower and middle classes and the caste-like oligarchic elite, which is made up of the richest 1% and 19% of the upper-middle class population. These 20% justifies its privileged social position by referring to meritocracy, the ideology of identity liberalism and to globalism, delegitimizing any opposition as a manifestation of ignorance, pathological aggression or social maladjustment (“the deplorables” of Hillary Clinton). Trump turned to the remaining 80% of society, angered not only by the effects of globalization implemented by the liberal elites as the only possible and rational economic policy, but also despised by the liberal upper middle class and forced by political elites to submit to the dictates of the ideology of emancipatory liberalism of personal autocreation, leading to the breakdown of social and family ties and the destruction of authorities. Trump won the support of angry voters because he raised issues that were very close to much of the electorate but were absent from the dominant discourse of political elites, both in the Democratic Party and the Republicans. This was his “populism”, which was in fact democratic and conservative patriotism or mild nationalism. Nevertheless, this provoked vehement opposition from both the liberal left, part of the federal administration (“deep state”) and cancel culture, and from some republicans (“Never Trumpers”). However, the “resistance movement” that emerged after Trump’s election was able to appeal only to ideological arguments, including the perception of America’s and the West’s civilizational heritage as a structure of immanent oppression that Trump wants to renew and strengthen. Thus, a narrative was born presenting Trump as a usurper in a metaphysical sense, an enemy of the only legitimate moral and social order, i.e., the order of identity liberalism with its axioms of emancipation and moral autocreation of individuals. The violation of this quasi-religious order is to cause an escalation of violence and oppression motivated by hatred, racism, xenophobia and religious fanaticism. Such a narrative, referring to the theory of the “end of history” by Francis Fukuyama, was not confirmed either in the politics or in the legislation of the Trump administration, demonstrating flaws in the liberal-left understanding of the so called “populism”.Pozycja Eurosceptycyzm jako przejaw populizmu w praktyce politycznej III RP(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Lasoń, MarcinCelem artykułu nie będzie jednak tylko prezentacja programów politycznych poszczególnych partii – eurosceptycznych zarówno przed, jak i po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Ukazana zostanie instrumentalna rola haseł eurosceptycznych stosowanych w celu pozyskania elektoratu, obawiającego się z różnych przyczyn skutków obecności Polski w UE. Nie oznacza to jednak, że zaprzestano tego typu działań, że nie istnieją stronnictwa i liderzy wciąż straszący Unią. Widać to wyraźnie w praktyce politycznej współczesnej Polski.Pozycja Integracja gospodarcza i handel: rywalizacja i współpraca we współczesnym świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pluciński, Eugeniusz M.; Cziomer, Erhard; Świerczyńska, Jowita; Habas, Paulina; Hołota, Renata; Budzowski, Klemens; Flak, Krzysztof; Kotulewicz, Karolina; Czajkowska, Katarzyna; Wójtowicz, Anna; Budzowski, Klemens; Świerczyńska, JowitaW niniejszej publikacja podjęto próbę przedstawienia charakterystycznych dla współczesnego świata zmian zachodzących w zakresie stosunków politycznych i gospodarczych. Książka przeznaczona jest dla czytelnika zainteresowanego problematyką współczesnych stosunków międzynarodowych, a przede wszystkim studentów kierunków ekonomicznych, socjologicznych i politologicznych. Publikacja powinna umożliwić czytelnikowi poznanie mechanizmu współczesnych politycznych i ekonomicznych relacji w skali międzynarodowej.Pozycja Janusowe oblicza populizmu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kubiak, HieronimZ wprowadzenia: "Populizm, podobnie jak większość ważnych terminów używanych w językach nauk społecznych, zarówno w celach idiograficznych (w rozumieniu Wilhelma Windelbanda, gdy poznanie ogranicza się wyłącznie do opisu faktów jednostkowych), jak i eksplanacyjnych (np. wyjaśniających, dlaczego w określonych warunkach, zbiorowości – wspólnoty i stowarzyszenia – zachowują się w określony sposób, a także z jakich powodów w pewnych fazach życia publicznego retoryka skażona korupcją dyskursu politycznego znajduje swych zwolenników, a w innych nie), należy do zbioru nazw polisemantycznych. Czasami, w określonych stanach życia społeczno-politycznego, towarzyszy jej konotacja neutralna, podczas gdy w innych – emocje pozytywne lub negatywne. Co więcej, wbrew pozorom, nie jest to nowa kategoria pojęciowa, lecz ma długie dzieje, sięgającą przełomu IV/ III w. p.n.e. W metaforycznym sensie jest więc z populizmem co najmniej tak, jak z dwiema twarzami staroitalskiego Janusa, bóstwa biegu Słońca: jedna zwrócona jest w tył, a druga w przód, obie jednocześnie oznaczają przeszłość i przyszłość, początek i koniec, wejście i wyjście. Janusowe oblicze jest, zatem „zagadkowe, zmienne, dwuznaczne, dwustronne”."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2021, nr 1 (XVIII), Donald Trump’s Presidency – the Unfinished Rebellion(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bryk, Andrzej; Rabkin, Jeremy; Sadowski, Mirosław Michał; Dadak, Kazimierz; Domaradzki, Spasimir; Wolfe, ChristopherFrom introduction: "Donald Trump’s one term presidency is over. Its end coincided with the COVID-19 pandemic which shook not only the health but politics as well and forced everyone to ask a question how it warped perceptions of the American electorate as far as successes and failures of Trump’s presidency were concerned. One could also easily define the election of 2020 as a referendum over Trump himself, a man who had, as someone said “an exhausting penchant for saying the wrong things” at the wrong time, including the pandemic time, in much the same way as his rival Joe Biden had a life-long penchant for gaffes. But whatever Trump’s individual faults and merits, his victory was a consequence of a growing sense of destabilisation, breakdown of solidarity, growing ‘homelessness’ of millions of people in response to liberal globalism’s dysfunctions and a corresponding rise of the so-called “populist” rebellions. They caught global liberal establishment firmly entrenched both internationally and in their own countries by surprise provoking vitriolic attacks causing deep polarizations especially in America divided against itself as never before."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4 (XIV), 2017 (60 lat Traktatów Rzymskich - od wizji do rzeczywistości)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Bainczyk, Magdalena; Bednarczyk, Bogusława; Czaja, Jan; Paterek, Anna; Czermińska, Małgorzata; Świerczyńska, Jowita; Kołek, Paweł; Dobrowolski, Tomasz; Śliż-Marciniec, Małgorzata; Bednarczyk, BogusławaZE WSTĘPU: Opracowania zamieszczone w bieżącym numerze bezpośrednio i pośrednio dotyczą problemów związanych z aktualną sytuacją w procesie zmian w integracji europejskiej. Ich autorzy, analizując m.in. aspekty ekonomiczne, polityczne i społeczne integracji, która dokonała się w minionym dziesięcioleciu, dowodzą że rozszerzenie przynosi korzyści Unii Europejskiej jako całości. Dzięki niemu Unia może skuteczniej stawiać czoła wyzwaniom o wymiarze globalnym. Polityka rozszerzenia okazała się istotnym narzędziem służącym transformacji społeczeństw. Zarówno w tych państwach, które już przystąpiły do UE, jak również w tych, które znajdują się na drodze do przystąpienia, miały miejsce ogromne zmiany, możliwe dzięki reformom demokratycznym i gospodarczym, dokonywanym w duchu przystąpienia. W samym sercu tego procesu znalazły się zaangażowanie, uwarunkowania i wiarygodność, które gwarantują jego sukces. Tematyka publikowanych niżej tekstów jest zróżnicowana. Wiąże się to z różnorodnymi zainteresowaniami naukowymi autorów oraz z wielowątkowością tematu politycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych aspektów 60-letniego procesu integracji europejskiej. Obszar badawczy autorów nie koncentruje się wyłącznie na rozważaniach związanych z okrągłą rocznicą podpisania traktatów rzymskich. Z uwagi na to, że Europa zawsze była projektem politycznym, a celem integracji gospodarczej nie było wyłącznie zniesienie barier handlowych, ale także stworzenie pokoju, dobrobytu i demokracji, autorzy odnoszą się także do szerokiej gamy zagadnień rzutujących na współczesny model integracji europejskiej, jak i jej perspektywy na przyszłość.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2011 (Populizm wyzwaniem dla dobrego rządzenia i współpracy międzynarodowej)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Marczewska-Rytko, Maria; Kubiak, Hieronim; Żukrowska, Katarzyna; Cziomer, Erhard; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Molo, Beata; Moroska-Bonkiewicz, Aleksandra; Młynarski, Tomasz; Paterek, Anna; Lasoń, Marcin; Stolarczyk, Mieczysław; Stach, Łukasz; Kasprowicz, Dominika; Styczyńska, Natasza; Bujwid-Kurek, Ewa; Pomykalska, Beata; Diec, Joachim; Kraj, Kazimierz; Burdiak, Wira; Makar, Jurij; Chorośnicki, Michał; Paleczny, Tadeusz; Murzańska, Aleksandra; Bujwid-Kurek, Ewa; Bujwid-Kurek, Ewa; Piziak-Rapacz, Anna; Habas, Paulina; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Od szkoły klasycznej do neoklasycznej w prawie karnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Widacki, Jan; Szuba-Boroń, Anna; Grzyb, Magdalena; Płatek, Monika; Lubelski, Marek; Banasik, Katarzyna; Dadak, Wojciech; Widacki, JanZebrane w tej książce artykuły i eseje oczywiście nie wyczerpują problematyki ewolucji myśli prawnokarnej od czasów szkoły klasycznej do neoklasycznej. Omówione w niej zostały jedynie wybrane – może ktoś powiedzieć: dość przypadkowo – różne zagadnienia. Ale wydaje się, że nawet to niepełne, a niechby nawet chaotyczne przedstawienie problemów stanowić może zaczyn dyskusji – skłonić do myślenia, do głębszej refleksji nad prawem karnym i jego instytucjami.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2011(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Waniek, Danuta; Piechota, Grażyna; Godowska, Magdalena; Momot, Magdalena; Majorek, Marta; du Vall, Marta; Pomykalska, Beata; Rydliński, Bartosz; Janik, Krzysztof; Wojniak, Justyna; Majorek, Marta; du Vall, Marta; Majchrowski, JacekPublikowane teksty dotykają szerokiej płaszczyzny rozważań politologicznych. Pole badawcze zakreślić należy poczynając od uwarunkowań rodzimej polityki, poprzez zagadnienia społeczno--gospodarcze, a skończywszy na kwestiach międzynarodowych. Publikacja podzielona została na trzy obszary: państwo, społeczeństwo, świat, których uzupełnieniem jest dział recenzji.Pozycja Populizm jako czynnik zakłócający demokratyczną transformację Bośni i Hercegowiny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Pomykalska, BeataZ wprowadzenia: "Analizę populizmu w Bośni i Hercegowinie należy rozpocząć od krótkiego rysu polityczno-społecznego tego państwa. Nie można zapominać, że specyfika struktury etnicznej tego kraju odciska wyraźne piętno na wszystkich dziedzinach życia politycznego i społecznego, toruje także drogę dla niezwykle niebezpiecznego w tym wypadku populizmu zbudowanego na nacjonalizmie wspólnot zamieszkujących BiH."(...)Pozycja Populizm w Ameryce Łacińskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Paleczny, TadeuszZ wprowadzenia: "Podejmując rozważania na temat populizmu w Ameryce Łacińskiej, należy uwzględnić kilka założeń. Po pierwsze, Ameryka Łacińska jest kulturowo, politycznie i ekonomicznie daleka od jednorodności. Funkcjonują tam różne społeczeństwa obywatelskie, kształtowane w stosunkowo długich procesach integracyjnych przez państwa mające jednakże ten sam, postkolonialny, republikański – z wyjątkiem Brazylii – rodowód. Genetycznie społeczeństwa krajów Ameryki Łacińskiej wyrastały na gruncie republikańskich, egalitarnych idei narodowo-wyzwoleńczych. Stąd idee „ludowładztwa”, władzy ludu legły u podłoża ideologii i doktryn politycznych każdego w zasadzie nowo tworzonego państwa. Populizm stał się elementem państwowotwórczym i jest nieodłącznym wyznacznikiem tendencji demokratycznych i republikańskich."(...)Pozycja Populizm w państwach Bałkanów Zachodnich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bujwid-Kurek, Ewa"Bałkany Zachodnie to określenie relatywnie nowe, po raz pierwszy zostało bowiem użyte w 1998 r. podczas szczytu Rady Europy w Wiedniu i odtąd już na stałe wpisane zostało do siatki pojęciowej właściwej dla Unii Europejskiej. W skład regionu określanego mianem Bałkanów Zachodnich wchodzą takie państwa, jak Albania, Serbia, Czarnogóra, Kosowo, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja i Macedonia. W sumie jest to obszar zamykający się w powierzchni 264 tys. km2. Natomiast liczbę ludności zamieszkującej ten region szacuje się obecnie na ok. 25 mln. Wymienione wyżej państwa w zdecydowanej większości, poza Albanią, wykazują korzenie jugosłowiańskie, co wcale jednak nie oznacza, że są postrzegane przez Unię Europejską wedle tego samego parytetu. Są to też państwa czyniące usilne starania o wejście do Unii Europejskiej, ale jedne mają większą, a inne mniejszą szansę na akcesję. Wyjątkiem jest tu Chorwacja, która pomyślnie zakończyła rokowania i jej przyjęcie do UE ustalono na grudzień 2011 r."(...)Pozycja Sovereignty, Nationalism , Populism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Rabkin, JeremyNationalists do not identify themselves with one particular political system, but they aim to create and sustain sovereign nation states. There is no doubt that European Union poses a threat to the sovereignty in a traditional sense due to the transfer of executive authority from the national parliaments to the amorphous supranational structure. It should be noted that United States have never acceded any organization with independent legislative power. Moreover, advocating the nation states does not have to go together with nationalism, while the latter not always occurs combined with the variously defined populism. Populism can put on different forms. In Poland and Hungary populists have majorities in respective parliaments and are strongly affiliated with traditional institutions. Donald Trump gained support thanks to the creation of an image of an angry ‘ordinary fellow’, which citizens disdained by the elites could relate to. He was also attracting interest, because he ignored the rules of political correctness. But Trump’s rhetoric devaluates the most crucial institutions of the American political system. Furthermore, both Trump and his supporters gravitate towards conspiracy theories and the primacy of common-sense attitude, denying the value of expert’s opinions. Similar phenomena are taking place in Europe. Although there is no one consistent definition of ‘populism’, one could say that populism is a symptom of frustration melting into anger that is a threat to the wholesome nationalism and enduring sovereignty. It does not constitute a reform programme, and the ideological void is filled by demagogues, however posing as guardians protecting the “disinherited majority” from the amorphous “establishment”.Pozycja Trump and the Conservative Movement(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bryk, AndrzejUnited under Regan by anti-communism, the US Conservative movement is now deeply divided. This division was already visible in the so-called Sarah Palin’s conservative populism and the Tea Party movement. However, it showed itself in full force when the Republican party elite, living in symbiosis with liberals from the Democratic Party, had to respond to Donald Trump’s electoral success. It turned out that the traditional Republican electorate did not back the party’s globalist elite, but an outsider. Trump gained the support of that section of conservatives who rejected integration into the hegemonic ideology of leftist liberalism with its destructive narrative of “American iniquity” and the adoption of the technocratic global oligarchy model as the only possible “end of history”. Conservatives supporting Trump’s candidacy referred to the tradition of American conservatism, appealing to the Founding Fathers, the Constitution and national pride and supporting the idea of metaphysical freedom, ontologically rooted in being greater than the autonomous will of the individual. Thus, the possibility of agreement with the oligarchic elite professing identity liberalism is very limited. However, it is possible to create a tactical alliance between conservatives, especially religious ones, and libertarians. Despite fundamental anthropological and philosophical differences, the link is a common enemy – liberal identity politics. Additionally, Trump’s victory forces all currents in Regan’s conservative coalition to revise their goals and adjust to the new reality, as Trump did not appeal to economic globalism but called for the restoration of social solidarity and republican responsibility for all. He was aware of the possibility of creating a new coalition in the camp of conservatives and republicans, which must find a new common political goal, combining social and cultural conservatism with economic populism. Donald Trump, however, met with stiff opposition from conservatives who accept the technocratic hegemony of leftist liberalism along with the sexual revolution and new anthropology.Pozycja „Ucieczka od wolności” – kryzys zaufania do demokracji liberalnej. Zjawisko przejściowe czy długotrwała tendencja?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Dobrowolski, TomaszCelem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego w krajach Europy należących do zachodniego kręgu cywilizacyjnego w ostatnich latach wybuchł kryzys zaufania do demokracji liberalnej oraz w jaki sposób można go pokonać. Zdaniem autora, głównym powodem tego kryzysu jest bardzo instrumentalny stosunek dużej części obywateli tych państw do tej formy rządów. Darzą ją oni akceptacją i zaufaniem tylko do momentu, do którego zapewnia im dobrobyt i poczucie bezpieczeństwa, co obecnie – w ich przekonaniu – nie ma miejsca. Dlatego też, chcąc zmienić ten negatywny stan rzeczy, należy sprawić, by ponownie – w ramach demokracji liberalnej – ich potrzeby i aspiracje zaspokajane były na akceptowalnym przez nich poziomie. W tym celu konieczne jest spełnienie szeregu warunków, do których należy m.in.: przywrócenie zaufania obywateli do organów władzy oraz procedur wyborczych, podjęcie energicznych działań przeciwko rosnącym nierównościom społecznym, wzmożenie przez państwa działań na rzecz skutecznego zwalczania międzynarodowego terroryzmu – aczkolwiek z poszanowaniem liberalnych i demokratycznych wartości oraz wolności i praw człowieka – oraz rzeczywistej integracji przybyszy z innych kręgów cywilizacyjnych, przede wszystkim ze świata islamu. Jednocześnie politycy oraz przedstawiciele świata mediów powinni powrócić do dyskursu opartego na wartościach, na których zbudowane zostały ustroje państw europejskich należących do zachodniego kręgu cywilizacyjnego.Pozycja Znaczenie populizmu w wewnętrznej i zagranicznej polityce Rosji w XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kraj, KazimierzZ wprowadzenia: "Populizm jest nieodłącznym towarzyszem społecznej i politycznej historii ludzkości. Towarzyszył człowiekowi w zamierzchłych czasach, jest uczestnikiem współczesnego życia politycznego. Głosi poglądy łatwo trafiające do części społeczeństwa, mające silne zabarwienie emocjonalne oraz swoistą, antyintelektualną wymowę. Wyraża tęsknoty za prostymi rozwiązaniami trudnych problemów, zgodne z oczekiwaniami większości. Lansowanie tego rodzaju haseł przede wszystkim ma na celu pozyskanie poparcia społeczeństwa i dzięki temu uzyskanie wpływów, a co za tym idzie – władzy politycznej. Pierwszym historycznym ugrupowaniem politycznym głoszącym te idee byli w starożytnym Rzymie tzw. popularzy (populares) poszukujący oparcia w zgromadzeniu ludowym. W czasach nowożytnych w Stanach Zjednoczonych w latach 1891–1896 działała Partia Ludowa. W Rosji od lat 70. do 90. XIX w. populizm związany był z ruchem narodnickim. Doktryna ta swoje początki brała w ideach Aleksandra Hercena, upatrującego w chłopskich wspólnotach gminnych przyszłego społeczeństwa socjalistycznego."(...)