Współpraca czy rywalizacja: Rosja i Chiny w Arktyce
Ładowanie...
Data wydania
2018
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1733-2680
eISSN
2451-0610
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie stanowisk Rosji i Chin wobec Arktyki, obszaru rozciągającego
się wokół Bieguna Północnego. Analizie poddano zarówno strategię działania, jak i narzędzia stosowane
przez te dwa państwa na polu gospodarczym i wojskowym. Obszar posiada duże zasoby
surowców naturalnych, w tym gazu ziemnego i ropy naftowej. Topnienie pokrywy lodowej sprawia,
że możliwe staje się otwarcie nowych szlaków żeglugowych, szczególnie Północnej Drogi
Morskiej, które mogą stać się alternatywą dla tradycyjnych połączeń przez Kanał Sueski. W porównaniu
do tych ostatnich transport towarów na szlakach arktycznych, pomiędzy Azją Wschodnią
a Europą, pozwala zredukować dystans i koszty o około 40%. Rosja i Chiny dążą do uzyskania kontroli
nad zasobami naturalnymi i szlakami transportowymi. Rosja, z jednej strony, deklaratywnie
zachęca Chiny do uczestnictwa w arktycznych projektach energetycznych i przedsięwzięciach infrastrukturalnych.
Z drugiej jednak ma świadomość, że proponowany przez nie Polarny Jedwabny
Szlak oraz odwoływanie się do zasady swobodnej żeglugi nie koresponduje z ich wizją, traktującą
Północną Drogę Morską jako część wód terytorialnych.
Słowa kluczowe: Chiny, Rosja, Arktyka, północna droga morska, Polarny Jedwabny Szlak,
energetyka
The paper aims to set out overall approach of Russia and China to the Arctic region, located around
the North Pole. It considers the national policy and strategy statements as well as the economic and
military instruments used by these two powers. The area holds large quantities of minerals, including
natural gas and crude oil. If global continues to melt sea ice across the Arctic, shipping lanes,
particularly the Northern Sea Route, may open up and became a viable alternative to the traditional
shipping routes through the Suez Canal. The route for transporting cargoes between the East Asia
and Europe could reduce sailing distances and operating costs by roughly 40 percent, compare
to them. Russia and China are seeking control of natural resources and transport routes. On the
one hand Russia declaratively encourages China to participate in Arctic energy and infrastructure
projects. On the other „Polar Silk Route” proposed by China as well as its promotion of freedom
of circulation in the Arctic China do not correspond with Russian vision that treats waters of the
Northeast Passage as its „internal waters”.
Key words: China, Russia, Arctic, northern sea route, Polar Silk Road, energy
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Arktyka, Rosja, Chiny, północna droga morska, Polarny Jedwabny Szlak, energetyka, China, Russia, Arctic, northern sea route, Polar Silk Road, energy
Źródło
Krakowskie Studia Międzynarodowe 2018, nr 1 s.143-158.