1.1 Artykuły z Oficyny Wydawniczej AFM
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 1.1 Artykuły z Oficyny Wydawniczej AFM wg Temat "Finanse i rachunkowość"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 65
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Alimentacja osób niepełnosprawnych i w podeszłym wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Grochowska, Jowita Natalia"Stosunek alimentacyjny jest stosunkiem prawnorodzinnym, należącym do kategorii stosunków cywilnoprawnych. W doktrynie przyjmuje się, iż obowiązek alimentacyjny ma w znacznym stopniu charakter niemajątkowy, ponieważ służy on nie zaspokojeniu interesu majątkowego osoby uprawnionej, lecz jest środkiem do spełnienia obowiązku moralnego wynikającego z węzła rodzinnego. Tym samym spełnia doniosłe funkcje społeczne, umacnia bowiem więzi rodzinne i wzajemną odpowiedzialnością za członków rodziny."(...)Pozycja Aspekty prawne i rachunkowe klasyfikacji oraz wyceny nieruchomości w jednostkach sektora finansów publicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Rup, PrzemysławArtykuł poświęcony jest złożonej problematyce gospodarowania nieruchomościami w sektorze publicznym. Kluczowe znaczenie dla racjonalnego gospodarowania nieruchomościami przez jednostki samorządu terytorialnego i jednostki państwowego sektora finansów publicznych ma wycena i klasyfikacja nieruchomości, co stanowi przedmiot analizy w artykule. W tej analizie wykazano różnice w klasyfikacji i wycenie nieruchomości w prawie i w rachunkowości, co w szczególności dotyczy sektora finansów publicznych, ponieważ jest on objęty obowiązkiem stosowania, obok unormowań ogólnych Kodeksu Cywilnego, także szczegółowych regulacji przedstawionych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Jednakże wycena dla potrzeb gospodarki nieruchomościami jest odrębną od wyceny rachunkowej, a jej wyniki nie mogą być automatycznie przekładane na ewidencję księgową. Każdorazowe przełożenie na wycenę rachunkową wyceny nieruchomości, przeprowadzone przez rzeczoznawcę dla celów gospodarki nieruchomościami, byłoby możliwe w przypadku nieruchomości zaklasyfikowanych do inwestycji (w znaczeniu tego słowa przyjętym w ustawie o rachunkowości), jednak w jednostkach budżetowych, samorządowych zakładach budżetowych oraz państwowych i samorządowych osobach prawnych innych niż spółki kapitałowe) nieruchomości inwestycyjne nie występują, w każdym razie system normatywny rachunkowości budżetowej nie upoważnia do wprowadzenia takiej kategorii do rachunkowości tych jednostek.Pozycja Can the prohibition of age discrimination balance the labour market?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Rab, Henriett; Zaccaria, Márton LeóExploring new directions in labour law has been a common topic for decades because finding new solutions to existing legal and economic problems is always needed. Both the labour market and its regulation are changing, so new ways are being sought regarding effectiveness. The traditional toolkit of labour law also carries some answers, for example, the direct connection to the toolkits of Human Resources Management (HRM) but these mostly non-legal instruments can lead to further contradictions related to the legal relationship of the employer and the employee. The analysis is focused on the requirement of equal treatment, especially on the prohibition of age discrimination. We think that the structure of the labour market is highly affected by the pension system because of the available social guarantees and all these legal and economic problems are connected to each other. The paper is based on both the Hungarian legal questions and some actual developments of the case law of the CJEU.Pozycja Der polnische Staatspräsident als Stabilitätsfaktor (Grundriss der Theorie und der Praxis)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Czarny, PiotrThe article attempts to constitutional and political assessment, whether the President of Poland is a factor of stability in the Polish system of government . After a brief overview of the evolution of the institution head of state were presented constitutional assumptions, which can make the head of state arbitrator in political disputes. Then he described the outline of constitutional practices since 1997. According to the main thesis of the article President of the Republic Polen in the little acts as a stabilizing factor, because of its dependence on political parties, which reported his candidacy in the election.Pozycja Die riten der mobilisierung bei den wahlen um jahrhundertwende in ungarn der epoche des dualismus(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zsoldos, Ildikó"Die in der heimischen Geschichtsschreibung noch in Kinderschuhen steckende politische Gesellschaftsgeschichte – in Verbindung mit der politischen Soziologie und sich auf die zunehmenden lokalen Detailforschungen stützend – ermöglicht neue Erkennungs- und Interpretationsarten. In den die so genannte „new history“, das heißt die „neue Geschichtsschreibung“ präferierenden Arbeiten kommen die Prüfung des symbolischen Politisierens in Verbindung mit der Abgeordnetenwahl sowie die Analyse der Symbole, Gesten und Riten, als Ausdruck der politischen Mentalität, Repräsentation der Macht, immer mehr in den Brennpunkt."(...)Pozycja Dochodzenie roszczeń cywilnych przez pokrzywdzonego przestępstwem od świadka koronnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Ciszek-Łudzik, IzabelaThe aim of the article is to discuss the issue of the state’s evidence institution, in particular to present civil law issues related to pursuit of civil claims by a crime victim. In connection with the rapid development of crime that can be observed in recent years, a solution that would effectively combat this phenomenon needed to be found. By the Act of June 25, 1997, the State’s Evidence Act was passed; the Act introduced a solution granting a prize in the form of not being liable to punishment for committed crimes in exchange for help in disclosing the circumstances of the offenses the state’s evidence has been aware of. The legislator, granting the state’s evidence immunity against punishment, forgot to secure the victim’s interest in the pursuit of civil claims resulting from the committed crime. A victim is basically deprived of the real possibility of pursuing civil claims from the state’s evidence. The obligation set in art. 3 par. 1 item 1 point b of the State’s Evidence Act introduced by the Act of July 22, 2006 shall be regarded as a positive solution that equalizes the chances of the weakened party, that is the victim. This regulation conditions granting of the immunity of the state’s evidence upon obligatory disclosure by the state’s evidence of their property and the property of other offenders referred to in art. 1 of the State’s Evidence Act. The article presents the position of a victim and their real chances of recovering the damage caused by the criminal group. A victim may pursue their civil claims directly from the state’s evidence, which is virtually impossible, due to the protection of personal data that is the state secret. A victim may also pursue their civil claims from other accomplices of the offense who, in the event of adjudicating the obligation to repair the damage caused, have a recourse claim against the state’s evidence.Pozycja Fundusz kościelny na tle innych funduszy sektora finansów publicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Cisowska-Mleczek, Katarzyna"Pojęcie fundusz wywodzi się z języka łacińskiego od słowa fundus oznaczającego dno, podwalinę, podstawę, a w szerszym ujęciu majątek ziemski. Dawniej określenie fundusz używane było również w rozumieniu zapisu, legatu, oznaczało „nadane, odziedziczone dobra lub majątek”. Obecnie pod pojęciem fundusz rozumie się: „wyodrębniony zasób środków majątkowych przeznaczonych na określony cel lub środki pieniężne pochodzące z określonego źródła i przeznaczone na pokrycie określonych wydatków.”"(...)Pozycja Granice dopuszczalności wykorzystania seksu w reklamie w uchwałach Komisji Etyki Reklamy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Słowik, DominikThe article demonstrates an attempt to defi ne the legal boundaries of using advertising that employs sexual themes on the basis of resolutions issued by the Advertising Ethics Committee. Issues with the use of sexual themes in advertising have been present for a long time. Existing laws do not always allow for the barring of such advertising, making self-regulation, in which the United Advertising Associations Council’s Advertising Ethics Committee plays a vital role, crucial. Benefi ts of such self-regulation, compared with legislated regulations, include fl exibility in implementing solutions and the ability to promptly alter decisions in accordance with evolving social standards.Pozycja Jan Hempel: neopogaństwo lewicowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gajda, AgnieszkaPolish Neo-Paganism is a wide cultural and social movement with clear religious features, referring to the pre-Christian Slavic culture and religion of Polish ancestry. In its mainstream it is nationalist, proslavic and pantheistic. The biggest infl uence on the Polish Neo-Paganism had Zadruga group and Jan Stoigniew Stachniuk. The achievements of this environment, as well as of a group of Stanisław Szukalski, determined the perception of Polish Neo-Paganism as nationalistic. However, this intellectual current contains a much broader spectrum of political and social views. A prime example is Józef Niećko’s “słowianizm”, which can be described as a peasant Neo-Paganism and Jan Hempel’s “no-god religion” (“religia bezboska”), which is a left-wing trend in Polish neo-paganism. In “The Piast’s Sermons” (Kazania Piastowe, 1912) Hempel sketched his concept of a new religion and a new morality – religion without the God, religion of the freedom, religion of the human “I”. He found its model in the Slavic pagan religion. Mythic Piast was for Hempel the desired ideal of man – free, acting in accordance with his own will (harmonious with the tendencies of the Universe), strong, heroic, hospitable, respectful of others, working. This Piast’s dignifi ed ethics of freedom was recognized by Hempel as exemplary and contrasted with its anthithesis, which degrades human being – the Christianity.Pozycja Konsekwencje wykorzystywania informacji poufnych w obrocie giełdowym w teorii i praktyce na przykładzie USA oraz Chin(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Potok, RadosławLawyers writing about insider trading often reproduce the assumption that this phenomenon prevents the development of the stock exchange. The author takes on the workshop the assumption, whether the stock market actually cannot develop in the presence of insider trading. The examples of the US and China show that the use of confidential information and the development of exchanges are poorly correlated with each other.Pozycja Konstytucyjne determinanty tworzenia norm prawa finansowego-kwestie dyskusyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Buczek, Andrzej"Tytuł opracowania można uznać za prowokacyjny w szczególności w odniesieniu do jego drugiej części. Za prowokacyjne uznać bowiem można posługiwanie się nazwą prawa finansowego. Nazwa ta uznawana bywa jako odnosząca się do nieistniejącej współcześnie dziedziny regulacji prawnej1. Negowanie istnienia prawa finansowego i zastępowanie go nazwą prawa finansów publicznych można traktować jako posunięcie dalece dyskusyjne. Warto przypomnieć, że w zupełnie innych warunkach ustrojowych, również podawano w wątpliwość istnienie prawa finansowego jako odrębnej gałęzi prawa. Istniały w tamtych czasach poglądy uznające prawo finansowe za składnik prawa administracyjnego."(...)Pozycja Kontrola w mieście metropolitalnym jako aspekt bezpieczeństwa finansowego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Czaja-Hliniak, IrenaIn the present European Union economic and financial crisis and the enlarging size of public debt, the instruments, which prevent the financial risk and ensure the financial safety, play an important role. This issue is important for Europe, the State and also for local government. Activities of local governments have a significant impact on the formation of public debt, and thus on financial security. In order to ensure the economic and financial security there exist different forms of control, including financial control, control of activities o f the State and local government. The scope of this issue depends on the type of local government units. The scope of financial management control in small municipalities is different from the one in large cities. Metropolitan cities have specific problems, therefore issues of control, controlling and controlled entities, the subject and scope o f control are also specific. Financial control in the broad sense is a particular type of control. Financial control can be divided into internal, external, and internal audit. The most important are external controls carried out by the Supreme Chamber of Control (NIK), the Regional Audit Office (RIO), the Tax Inspection Office, the Provincial Office, the Marshal's Office and other entities, where, in principle, there is no overlap between the subject of the control carried out by different entities. Recently the increase o f controls related to the use of EU funds can be seen, due to the expiry o f the period o f settling accounts associated with the completion of the EU's Financial Perspective.Pozycja Nabywanie nieruchomości rolnych w drodze zasiedzenia. Wybrane zagadnienia konstrukcyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Biernat, JakubThe Act of 14 April 2016 on Withholding the Sale of Properties in the State Treasury Resources of Agricultural Properties and on Amending Certain Statutes has introduced changes into the Polish legal system which significantly restrict trade in agricultural properties. These changes concern, in ter alia, positive prescription of broadly understood agricultural properties. In accordance with the amended law, agricultural properties referred to in the provisions of the Act of 11 April 2003 on the Development of the Agricultural System may be acquired through positive prescription only by individual farmers in the meaning of this Act; furthermore, certain obligations have been imposed on the parties acquiring agricultural properties through positive prescription relating to their use of the properties they acquire, with far-reaching sanctions imposed thereupon. The law which has been introduced raises serious concerns, in ter alia, at the level of its interpretation, including, in particular, in the context of the aims intended to be attained by the legislator by significantly and comprehensively restricting trade in agricultural properties.Pozycja Narodowy plan rozwoju jako przesłanka planowania finansowego w zakresie ochrony środowiska(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Fill, Wojciech"W sferze prowadzenia publicznej działalności finansowej istotnym przejawem praktycznej realizacji zasady racjonalnego gospodarowania jest odpowiednie uporządkowanie celów polityki finansowej państwa. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej podstawowym instrumentem określania celów polityki finansowej państwa stało się planowanie. Proces harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej doprowadził do tworzenia licznych planów i strategii dalszego rozwoju właściwie we wszystkich dziedzinach związanych z funkcjonowaniem państwa. Polityka planowania pozostaje w bezpośrednim związku z możliwością pozyskiwania przez Polskę środków funduszy strukturalnych."(...)Pozycja Niedozwolone oddziaływanie na wolę testatora. Groźba a nieważność testamentu. Analiza porównawcza Kodeksu cywilnego, Bürgerliches Gesetzbuch oraz Code civil des Franęais(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Grześkowiak, AleksandraThe subject of this article is the understanding of undue influence, more precisely threats on the will o f testator, in Polish Civil Code, German BGB and French Code civil. The aim of the paper is to examine how the term of undue influence on the will of testator is understood in legislative works and court cases. There are just a few cases about a threat on the will of testator in each country. ^ e re fo re , it turned out that it is necessary to show others solutions about protecting his will.Pozycja Niestabilność prawa podatkowego jako czynnik ograniczający zaufanie podatników do systemu prawa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Schmidt, MaciejIn the Polish reality, changes in the law are common, and in the case of tax law, this phenomenon is almost widespread. This situation means that entrepreneurs and other taxpayers are not able to apply these regulations in a correct manner in practice. Changes to the law carried out in the form o f frequent amendments to the existing provisions make reading and understanding of the content of law and regulations difficult. A random way of introducing changes results in a decrease in the quality of the law, and sometimes even its internal contradiction. This situation results in issuing tax law ruling by tax authorities, which in similar circumstances have diametrically different interpretations. This causes an increase in the number of claims in administrative courts. The article presents the above-mentioned factors as the reason for the limited confidence of taxpayers both in the legal system and tax authorities. The changes that took place in the recent period were analysed. These changes should lead to greater stability o f regulations and consequently growing confidence.Pozycja O potrzebie usprawnienia odpowiedzialności organizatora przetargu za szkody wyrządzone konkurentom ubiegającym się o zamówienie publiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Szostak, Ryszard"Postępowanie przetargowe rozgrywa się w ramach wielostronnego z założenia stosunku cywilnoprawnego o charakterze ofertowo-eliminacyjnym. Wybór oferty najkorzystniejszej połączony jest jednak z jej przyjęciem, w wyniku którego powstaje odrębny stosunek dwustronny, zmierzający do zawarcia umowy finalnej. W ramach postępowania eliminacyjnego przewiduje się dwie fazy proceduralne."(...)Pozycja Ochrona podatnika w interpretacjach prawa podatkowego dokonywanych przez ministra finansów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Krużołek, Klaudia"Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia obywatelowi polskiemu równość, sprawiedliwość i pewność prawa. Szczególną uwagę ustawa zasadnicza poświęca prawu podatkowemu, czego wyrazem są art. 84 i 217, nakazujące ustawodawcy nakładanie podatków na obywateli tylko w drodze ustawy. Ochrona podatnika znajduje swój wyraz w toku legislacyjnym przez wyrażenie zgody parlamentarzystów, jako przedstawicieli narodu, na poniesienie daniny publicznej przez obywateli polskich. Pomimo skomplikowanego toku legislacyjnego i przyświecającej prawodawcom trosce o spójność i przejrzystość prawa, dla obywatela (a w szczególności ustaw), przepisy prawa podatkowego są często niejasne i niezwykle zawiłe."(...)Pozycja Odpowiedzialność państwa za prawidłowe funkcjonowanie systemu finansowego zabezpieczenia społecznego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Buczek, Andrzej"Zabezpieczenie społeczne stanowi przede wszystkim przedmiot zainteresowania polityki społecznej. Mimo że termin ten jest obecnie powszechnie używany, bywa on różnie definiowany. Ogólnie uważa się, że pod pojęciem tym kryją się wszelkie środki i działania publiczne mające chronić człowieka przed sytuacjami, których zaistnienie powoduje niemożność samodzielnego zaspokojenia ważnych dla życia potrzeb. System zabezpieczenia obejmuje ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne wraz z opieką społeczną. Publicznoprawne elementy systemu zabezpieczenia społecznego są częścią systemu finansów publicznych lub też są z tym systemem w sposób istotny związane."(...)Pozycja Odpowiedzialność prawnofinansowa na przykładzie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Czaja-Hliniak, IrenaLiability of public bodies is an important question in activities of a democratic state. Similar as in other law disciplines, legal liability takes place also in the domain of legal-financial regulations. It is possible to distinguish broad spectrum of liability, e.g. liability of bodies to other bodies, liability of bodies to organisational units, and liability of both bodies and units to natural persons. Liability problems concern all branches of financial law, but especially budget, tax and banking law. They are related to activity of for example banks or tax offices and the duties of their employees. One important kind of liability is related to banking and fiscal secrets. A particular kind of liability is the responsibility for a violation of public finance discipline, including budgetary discipline. In the range of this liability there exist interesting doctrinal concepts, e.g. liability of organisational units, or persons being the members of bodies or decision making bodies. There also exists a wide range of liability premises, a separate system of punishment and separate procedural principles. Thus all of these issues should be thoroughly studied.