Przeglądaj wg Słowo kluczowe "management"
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 4 (XLI) : Bezpieczeństwo w zarządzaniu publicznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Chodyński, Andrzej; Wilk-Woś, Zofia; Ropęga, Jarosław; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Kowalczyk, Jan; Marciniak, Dominika; Szmitkowski, Paweł; Bałamut, Anna; Świerczyńska, Jowita; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Leśniewski, Zbigniew; Sienko, Natalia; Zysiak-Christ, Beata; Humeniuk, Paweł; Kopczewski, Marian; Sawczyszyn, AleksandraZ wprowadzenia: "W literaturze przedmiotu dyskutowane są związki między bezpieczeństwem publicznym a bezpieczeństwem wewnętrznym. Rozpatrywane są różne warianty, w których: 1) bezpieczeństwo wewnętrzne i bezpieczeństwo publiczne są traktowane jako odrębne, równorzędne kategorie; 2) bezpieczeństwo publiczne stanowi jedną z subkategorii w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego lub 3) wyodrębnia się bezpieczeństwo wewnętrzne jako jedną z kategorii bezpieczeństwa narodowego, bez wymieniania bezpieczeństwa publicznego jako odrębnej kategorii."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 2 (XLVII) Security management mechanisms in the face of contemporary threats(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chodyński, Andrzej; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Waśniewski, Krzysztof; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Giszterowicz, Agnieszka; Leśniewski, Michał Adam; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Jabłoński, Marek; Krüger, Dirk-Ulrich; Kazimierski, Andrzej; Kwieciński, MirosławIntroduction: "The level of security of an organisation depends on a variety of factors, including the ability to identify risks and the implementation of security management, including governance mechanisms. The following criteria are considered in the typology of security threats: 1) objective – this includes political, military, and economic, as well as social and environmental security; 2) sources of threats – described as natural, technical, systemic, demographic, ideological, economic, educational, psychological, cultural, and other; 3) environmental – different environments are taken into account: natural, social, political, economic, scientific, and technological; 4) coverage – from global, through continental and regional, to local; and 5) scale of the threats – from the global level, through the international and state levels, to the administrative unit level."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 1 (LIV) Zarządzanie kryzysowe wobec zagrożeń ekologicznych – rola organizacji komercyjnych i niekomercyjnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Bałamut, Anna; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Damasiewicz, Agnieszka; Jabłoński, AdamZ wprowadzenia: "Zarządzanie kryzysowe odnoszone do działań organów administracji publicznej opiera się w aspekcie praktycznym na Ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Pojęcie zarządzania kryzysowego można odnosić także do podmiotów gospodarczych. W niniejszym numerze „Bezpieczeństwa. Teorii i Praktyki” (BTiP) zaprezentowano opracowania łączące oba te podejścia, w szczególności wobec zagrożeń ekologicznych. Ustawa o zarządzaniu kryzysowym odnosi się do infrastruktury krytycznej, obejmującej m.in. systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 4 (XXV), 2016(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Bałamut, Anna; Huszlak, Wojciech; Woźniak-Zapór, Marta; Kalaman, Marek R.; Pecio, Mariusz; Orłowska, Małgorzata; Uhma, Piotr; Kwieciński, Mirosław; Kapera, Izabela; Waniek, Danuta; Chodyński, Andrzej; Budzowski, KlemensPozycja Folia Oeconomica Cracoviensia, Vol. LIV(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Polska Akademia Nauk - Oddział w Krakowie - Komisja Nauk Ekonomicznych i Statystyki, 2013) Paszek, Zbigniew; Osiewalska, Anna; Osiewalski, Jacek; Steczkowski, Jan; Borys, Tadeusz; Wawrzynek, Jerzy; Hryniewicz, Olgierd; Wywiał, Janusz; Stefanów, Piotr; Podolec, Barbara; Chodyński, Andrzej; Osiewalski, JacekPozycja Hydrogen use in Poland in the light of EU policy to move away from coal: the concepts of hydrogen valleys and smart and sustainable cities(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Bałamut, AnnaHydrogen can be used in several ways, including as a raw material, fuel or as an energy carrier. Therefore, hydrogen becomes an object of interest not only to companies, but also to individual governments. The European Union (EU) promotes low-emission solutions, which entails giving up fossil fuels and adapting the energy mix to renewable energy. In addition, the war in Ukraine is reshaping relations on the energy market in Europe and beyond. The well-known concept of diversification takes on a new meaning, it is combined with efficiency and competitiveness in the event of a change in the directions and sources of energy. It should be emphasized that no CO2 emissions are generated when using hydrogen. This fact becomes a passport to the implementation of the EU’s low-emission goals by 2050. Poland is not energy self-sufficient, additionally it still bases its energy mix on fossil fuels, which consequently raises concerns about meeting the EU guidelines. Therefore, the aim of the study is, inter alia, showing the prospects for the implementation of the so-called hydrogen valleys and sustainable smart cities, as alternatives to, for example, EU guidelines, dependence of supplies on the Russian monopoly, inefficiency and inactivity of the energy sector in the long term. For the purposes of this analysis, a hypothesis has been formulated, which assumes that the use of hydrogen in the economy will significantly improve Poland’s energy security in the long term. The following research question was asked: Will Poland use hydrogen as a solution to meet the EU requirements for a zero-emission economy?Pozycja Klastry jako przykład kreowania bezpieczeństwa ekologicznego na poziomie lokalnym w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bałamut, AnnaW II dekadzie XXI w. zaczęto podkreślać, że poziom lokalnego bezpieczeństwa zaczyna odgrywać znaczącą rolę w kreowaniu bezpieczeństwa energetycznego państwa. Fakt ten widoczny jest nie tylko w decyzjach na poziomie krajowym (decyzje polityczne partii będących u władzy), ale i międzynarodowym (decyzje na szczeblu UE). Celem pracy jest ustalenie, w jakim stopniu rozwój klastrów może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ekologicznego na poziomie lokalnym. Artykuł podzielono na trzy części. Pierwsza omawia strategię Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa ekologicznego na poziomie lokalnym; druga – kształtowanie w Polsce bezpieczeństwa ekologicznego na poziomie lokalnym, wskazując przy tym istotę i miejsce klastrów. Trzecia część przedstawia możliwe sytuacje dla rozwoju klastrów energetycznych w Polsce w najbliższej przyszłości. Na potrzeby analizy sformułowano zatem hipotezę: zakłada się, że klastry podnoszą w znaczącym stopniu bezpieczeństwo ekologiczne państwa na poziomie lokalnym. Reasumując, artykuł ma charakter mieszany – z jednej strony uwzględnia aspekt zarządzania, z drugiej kwestie decyzji politycznych.Pozycja Między wykluczeniem a aktywizacją społeczną: studia socjologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Śliz, Anna; Szczepański, Marek S.; Strużyna, Janusz; Rojek-Adamek, Paulina; Gawron, Grzegorz; Szafrańska, Anida; Muster, Rafał; Szczepański, Marek S.; Rojek-Adamek, PaulinaPrezentowana publikacja stanowi zbiór testów poświęconych wykluczeniu i aktywizacji społecznej ujmowanych w szerokiej perspektywie poznawczej. Mimo iż najczęściej problematyka ta poruszana jest na gruncie socjologii, złożoność zjawiska, jego przejawy, formy i sposoby zapobiegania sprowokowały grono badaczy do podjęcia interdyscyplinarnej dyskusji. Stąd też prezentowany tom jest zbiorem tekstów przygotowanych przez specjalistów i badaczy reprezentujących różne dziedziny nauki – socjologów, pedagogów oraz specjalistów z zakresu zarządzania. O tym, jak ten dynamiczny proces wielowymiarowego pękania „więzi społecznych” na poziomie indywidualnym i zbiorowym definiować, jak zapobiegać wykluczeniu z uczestnictwa w systemie normatywnym danego społeczeństwa, dostępie do informacji i zasobów społecznych rozmawiano podczas spotkania konferencyjnego zorganizowanego w czerwcu 2015 roku przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w ramach panelu Państwo, Gospodarka, Społeczeństwo. Zapoczątkowana w trakcie obrad dyskusja sprowokowała do podjęcia starań o wydanie tomu, w którym udałoby się utrwalić ważność podjętych tematów i zachęcić do otwarcia szerszej interdyscyplinarnej dyskusji.Pozycja Miejsce zarządzania w interdyscyplinarności bezpieczeństwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Wilk-Woś, Zofia; Ropęga, JarosławInterdyscyplinarność jest jednym z podstawowych postulatów współczesnych badań naukowych, niezwykle istotnym dla nauk o bezpieczeństwie. Szczególnie dostrzegane są związki między bezpieczeństwem a zarządzaniem. Dorobek w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości jest ważny dla nauk o bezpieczeństwie, ponieważ na poziom bezpieczeństwa oddziałuje wiele czynników, które bezpośrednio wymagają zarządzania. Autorzy wskazują, że budowa i zastosowanie strategii w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi może mieć istotny wpływ na usprawnienie podsystemu społecznego i w rezultacie znacznie lepiej oddziaływać na kierowanie systemem bezpieczeństwa narodowego.Pozycja Narzędzia jakości w zarządzaniu kryzysowym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kałuża, Paweł; Sadowińska-Kałuża, MilenaZarządzanie ryzykiem wraz z zarządzaniem kryzysowym zalicza się do stosunkowo młodych zagadnień z zakresu teorii zarządzania i teorii zarządzania jakością. Korzystają one z ich dorobku oraz czerpią z koncepcji w ogólnym odniesieniu do zarządzania oraz, szczegółowiej, do zarządzania jakością, które rozwijały się i doskonaliły na przestrzeni lat w zakładach produkcyjnych, aby później móc być zastosowanymi w przedsiębiorstwach usługowych oraz sektorze administracji publicznej. Uogólniając, można postawić hipotezę, że zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie kryzysowe w wyniku korzystania ze spuścizny nauki zarządzania jakością powinny wykorzystywać opracowane przezeń metody oraz narzędzia. Jest to wielce pomocne w ocenie ryzyka, może przynieść wiele profitów oraz zaoferować nowe spojrzenie w ocenie sytuacji oraz podejmowaniu dalszych działań. Mając powyższe na uwadze, celem artykułu jest analiza wybranych narzędzi jakościowych oraz wskazanie, które z nich mogą być stosowane w zarządzaniu kryzysowym, a szczególnie w sytuacjach ryzykownych.Pozycja Od definicji cechy do zarządzania jakością(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Borys, TadeuszThe path presented in the hereby paper "from the definition of a feature (characteristic) to quality management" illustrates the importance of qalimetric stream in influencing the existing status of systemic approach to quality management. One cannot underestimate the significance of presented in the study conclusion following which the criteria for distinguishing what is quantity and quality specific based on measurability are far from contrasting quantity and quality. An important role in this evolution is played by statistical methods and especially these defined as statistical process control. Cracow School of Statistics and, in particular, the concepts by Professor Andrzej Iwasiewicz represent significant achievements in this field.Pozycja The Significance of the COVID-19 Pandemic for Business Management – the Perspective of Małopolska Entrepreneurs Participating in International Trade(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Świerczyńska, JowitaPandemia COVID-19 niemal z dnia na dzień zmieniła rzeczywistość. Niepewność związana z jej skutkami w różnym stopniu wpłynęła na działalność przedsiębiorstw. Celem artykułu jest wskazanie na znaczenie pandemii dla procesu zarządzania przedsiębiorstwem. Hipoteza badawcza została sformułowana następująco: zmienność, niepewność oraz niejednoznaczność otoczenia, które pojawiły się w związku z pandemią COVID-19, wymusiły na wielu przedsiębiorstwach przystosowanie się do funkcjonowania w zupełnie odmiennych warunkach – nie było to z pewnością łatwe zadanie, ale – jak pokazuje przykład przedsiębiorców uczestniczących w obrocie międzynarodowym z obszaru Małopolski – nie niemożliwe. Struktura artykułu obejmuje dwie części oraz podsumowanie. W pierwszej omówiono znaczenie pandemii COVID-19 dla procesu zarządzania biznesem, druga odnosi się do działalności przedsiębiorstw z Małopolski. W badaniach wykorzystano analizę opisową, poprzedzoną przeglądem źródeł literaturowych, metodę indukcji oraz analizę danych udostępnionych przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w Krakowie.Pozycja Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju organizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Fatuła, Dariusz; Smutek, Halina; Chodyński, Andrzej; Piekarz, Halina; Borek, Mirosław; Uryga, Renata; Matusiková, Lucja; Ziarko, Janusz; Mihalčová, Bohuslava; Kádárová, Jaroslava; Pružinský, MichalZ wprowadzenia: "Zrównoważony rozwój organizacji, oprócz tworzenia przewag rynkowych, wymaga obecnie dostrzegania wzajemnego wpływu całego spektrum otoczenia, szczególnie w aspekcie społecznym. Organizacje odpowiedzialne dbają o środowisko w którym działają i doceniają pracowników, dzięki czemu odpowiednio zarządzając ich wiedzą, potrafią wprowadzać innowacje pochodzące nie tylko z zewnątrz, lecz także wypływające z kreatywności osób w nich zatrudnionych. Wykorzystując specyfikę komunikacji marketingowej nowego pokolenia pracowników i klientów, firmy kładą nacisk na szkolenia menadżerów oraz zapewniają dogodne warunki pracy, m.in. matkom dzielącym obowiązki zawodowe z wychowywaniem dzieci. Niniejsza publikacja stara się przybliżyć czytelnikom, jak umiejętnie wykorzystać wspominane uwarunkowania w celu przyspieszenia zrównoważonego rozwoju organizacji."(...)Pozycja Wpływ prosumenta na zarządzanie bezpieczeństwem energetycznym w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bałamut, AnnaPolska od momentu członkostwa w UE zaczęła zwracać szczególną uwagę na kwestię ochrony środowiska. Wspólnota pozwala na dowolność kreowania przez państwa ich bilansów energetycznych, jednak unijne prawo musi być przestrzegane i wdrażane. W związku z tym polityka bezpieczeństwa energetycznego Polski, kreowana przez rząd oraz organizacje rządowe, pozarządowe, przedsiębiorców, a także społeczeństwo, powinna uwzględniać unijne priorytety, zwłaszcza w przypadku sektora odnawialnych źródeł energii. OZE są jednym z priorytetów polityki energetyczno-klimatycznej UE. Celem artykułu jest m.in. wskazanie roli prosumenta w zarządzaniu bezpieczeństwem energetycznym Polski oraz analiza tzw. energetyki prosumenckiej. Kwestię prosumenta reguluje w Polsce ustawa o OZE – proces nowelizacji w 2015 r, odbił się szeroką dyskusją nie tylko w gronie naukowym, ale i wśród przedstawicieli organizacji społecznych oraz środowisk skupiających prosumentów w Polsce. Zjawisko to było widoczne również i na początku 2016 r., gdzie nowy rząd, po dojściu do władzy (Patia Prawo i Sprawiedliwość), postanowił wznowić pracę nad zawartością ustawy. Należy podkreślić, że w polskim prawie nie było bezpośredniego wsparcia finansowego (określonego na poziomie ustawowym) dla małych producentów energii elektrycznej. Kredyty i uproszone rozwiązania administracyjne, nie zachęcały konsumentów do indywidualnych inwestycji. W wyniku nowelizacji ustawy o OZE prosument w ramach wsparcia może skorzystać m.in. z zakupu i montażu małych instalacji odnawialnych źródeł energii finansowanych z funduszy unijnych. Artykuł stanowi także próbę odpowiedzi na pytania: kim jest prosument, co to jest energetyka prosumencka oraz jakie są jej założenia? Jaka jest rola prosumenta w procesie zarządzania bezpieczeństwem energetycznym w Polsce? Artykuł koncentruje się na zagadnieniu aktualnym, co zwiększa jego atrakcyjność pod względem badawczym.Pozycja Zarządzanie bezpieczeństwem przeciwpożarowym w przedsiębiorstwie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Sęk, AndrzejArtykuł został poświęcony organizacji ochrony przeciwpożarowej w przedsiębiorstwie zarówno prywatnym, jak i państwowym. Przedstawiono w nim wymagania techniczne, jakie powinny być spełnione przy odbiorze budynków przeznaczonych do użytku. Omówiono również zadania przedsiębiorców zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa pracującym w przedsiębiorstwie pracownikom. W oparciu o obowiązującą literaturę prawną omówiono również zasady konserwacji urządzeń przeciwpożarowych, a także przedstawiono procedurę postępowania w wypadku powstania pożaru na terenie przedsiębiorstwa.Pozycja Zarządzanie bezpieczeństwem w erze cyfrowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Laszczak, MirosławEra cyfrowa, przez przyspieszenie wymiany informacji i zmianę formy obiegu dokumentów, stworzyła nowe wejścia do przedsiębiorstw i urzędów. Już nie oszklone frontowe drzwi, lecz internetowe łącza prowadzą w głąb organizacji. Pracowników ochrony zastąpiły komputerowe systemy zabezpieczenia informacji, programy antywirusowe i firewalle. Światłowodami można dotrzeć znacznie dalej, przeniknąć w struktury organizacji nieporównanie głębiej i wyrządzić szkody wielokrotnie większe od tych, które mogli poczynić „klasyczni” złoczyńcy. Zagrożeń jest tak wiele, że nie sposób ich wszystkich wymienić, a codziennie powstają nowe formy ataku i nieznane wcześniej sposoby wyłudzeń informacji i pieniędzy. Początkowo tworzono zbiory zasad, z którymi zaznajamiano pracowników. Dotyczyły one ochrony kopii i plików poufnych, sposobów tworzenia haseł dostępu, postępowania z informacjami. W stosunkowo krótkim czasie okazało się jednak, że ochrona przed cyberprzestępczością domaga się systemowego potraktowania. Pojawiło się pojęcie zarządzania bezpieczeństwem w erze cyfrowej – zagadnienie to jest usystematyzowane i skoncentrowane na jasno wyodrębnionych obszarach. Obejmuje: zarządzanie danymi, zarządzanie procesem przepływu informacji, zautomatyzowane procesy decyzyjne, zarządzanie infrastrukturą, inteligentne interfejsy, zarządzanie zewnętrznym „ekosystemem” informatycznym i zarządzanie umiejętnościami pracowników oraz kulturą organizacyjną. Koncentracja na tych obszarach na pewno nie wyeliminuje zagrożeń, lecz znacząco poprawi bezpieczeństwo, od którego często zależy dalsze trwanie organizacji.Pozycja Zarządzanie kryzysowe na przykładzie sektora węglowego w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Bałamut, AnnaOstatnich kilka lat przyniosło wiele zmian w kształcie sektora energetycznego w Polsce. Dywersyfikacja kierunków i źródeł energii jest od dawna elementem polityki bezpieczeństwa energetyczno-ekologicznego nie tyko Polski, ale i całej Unii Europejskiej. Pozostaje pytanie, jak Polska radzi sobie z dostosowaniem rynku energii do polityki nisko- lub zeroemisyjności UE, z ograniczeniem dostaw surowców z Rosji i z rosnącymi cenami surowców. Sytuacja kryzysowa może przerodzić się w sukces przedsiębiorstwa (w tym przypadku – państwa), jeżeli działania zostaną podjęte w sposób szybki, efektywny i uwzględniający perspektywę czasową, zarówno krótko- jak i długoterminową. Drugi element to zasobność państwa w zaplecze surowcowe, podmiotowe (relacje na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym) oraz sprawnie funkcjonujący mechanizm i struktura, która umiejętnie rozdziela zadania. Skonkretyzowanie zadań i rozdzielenie odpowiedzialności pozwalają na weryfikację działań i ich skrupulatną ocenę. Nie można pomijać też tzw. czynników okolicznościowych, które stanowią elementy składowe zaistniałej sytuacji i dają jej pełny obraz (kryzys z dominacją czynników wewnętrznych lub zewnętrznych).