Przeglądaj wg Słowo kluczowe "wspólnota"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bunt jako wyraz wspólnoty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Workowska, Jolanta"Bunt nie jest formą obywatelskiego nieposłuszeństwa. Nie jest też sprzeniewierzeniem się moralnej zasadzie wzajemności, na której oparta jest umowa społeczna, Bunt nie polega na konfrontacji prawa i żądania wyższej prawdy, ale na obronie sensu. Bunt umacnia trwanie wspólnoty, zwanej wspólnotą etyczną. Warunkiem zaistnienia wspólnoty etycznej jest przyjęcie założenia, że człowiek nie istnieje samo dzielnie i że dzięki obecności innego zyskuje własną tożsamość."(...)Pozycja Dwie autentyczności(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, 2012) Gałkowska, Agnieszka; Gałkowski, StanisławPozycja Mniejszości etniczno-religijne Bliskiego Wschodu: strategie przetrwania w XX w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, JerzyZ wprowadzenia: "Bliski Wschód jest w powszechnym rozumieniu muzułmański, ale obok muzułmanów w regionie mieszkali, i mieszkają nadal, wyznawcy judaizmu, chrześcijaństwa oraz innych religii. Region jest jeszcze bardziej zróżnicowany z punktu widzenia etnicznego. Wprawdzie Arabowie na obszarze od Maroka po Afganistan stanowią większość, ale mieszkańcami tego regionu są także Irańczycy, Turcy, Żydzi, Kurdowie, Berberzy, Turkmeni, Beludżowie, Tadżycy, Asyryjczycy, Ormianie, Grecy. W czasach imperium Osmanów (1517–1918) muzułmańska i niemuzułmańska ludność Bliskiego Wschodu była zorganizowana w millety (z arab. milla, dosł. wspólnota religijnych) – półautonomiczne wspólnoty, samorządne z punktu widzenia prawa i religii. Podstawą porządku i zróżnicowania społecznego przede wszystkim była wiara. Po rozpadzie imperium sytuacja w tym względzie uległa zasadniczej zmianie: narodziły się nowe państwa, których elity władzy reprezentowały większość religijno-etniczną, a dla legitymizowania swojego przywództwa zaczęły odwoływać się do ideologii narodowych. W samych mniejszościach również dojrzewała myśl o podkreślaniu odrębności – teraz nie tylko religijnej, ale także etniczno-narodowej. Proces ten postępował od czasów europejskiego Oświecenia, którego idee przenikały na Bliski Wschód. W nowej sytuacji obydwie strony zaczęły tworzyć nowy układ wzajemnych stosunków, a mniejszości religijno-etniczne musiały wypracować nowe strategie funkcjonowania w społeczeństwach zdominowanych przez muzułmanów. Wybitny historyk brytyjski Malcolm Yapp uważa, że można mówić o trzech strategiach zachowania tożsamości kulturowej przez mniejszości religijno-etniczne w XX w.: politycznym kwietyzmie i podtrzymywaniu tożsamości w sposób nie rzucający się w oczy, tworzeniu nowych ponadwspólnotowych tożsamości, które miały odsunąć kwestię przynależności etniczno-religijnej na dalszy plan oraz – o próbie zbudowania własnego państwa, w którym mniejszość stawałaby się większością i mogłaby podtrzymywać swoją tożsamość bez żadnych ograniczeń1. Które z tych trzech strategii okazały się najbardziej skuteczne z punktu widzenia interesów mniejszościowych wspólnot?"(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2006 : Społeczeństwo obywatelskie - historyczne źródła i współczesny obraz(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Gałkowski, Stanisław; Nieć, Mateusz; Magoska, Maria; Owczarek, Lidia; Sidorkiewicz, Krzysztof; Krauz-Mozer, Barbara; Woźniczka, Zygmunt; Łoś-Tomiak, Anna; Workowska, Jolanta; Winiarska, Małgorzata; Myślak-Bodek, Ewa; du Vall, Marta; Skawińska, Mirosława; Walecka-Rynduch, Agnieszka; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Masiarz, Władysław; Blak, Beata; Janik, Krzysztof; Kilian, Stanisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2005 : Wybrane problemy rodziny u progu ponowoczesności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szmyd, Jan; Kocik, Lucjan; Jaskulska, Katarzyna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Panek, Anna; Drobny, Paweł; Szot, Wojciech M.; Grochowski, Jan; Szyszko-Bohusz, Andrzej; Huget, Patrycja; Kaczanowska, Aniela; Kuziel, Katarzyna; Szarota, Zofia; Balicka, Agnieszka; Stancheva-Popkostadinova, Vaska; Kliś, Maria; Bocheńska-Seweryn, Maria; Worek, Barbara; Loranc, Katarzyna; Młynarczyk, Michał; Wasilewska, Monika; Wójcik, Katarzyna; Józefik, Barbara; Kolarzyk, Emilia; Jaworska-Szyc, Jagoda; Łyszczarz, Justyna; Moszner, Katarzyna; Kaczmarska-Maderak, Anna; Pasiut, Błażej; Seweryn, Olga; Klimek, Krystyna; Pabiańczyk, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Kapiszewski, AndrzejPozycja Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pietraszko-Furmanek, IgaRozprawa Igi Pietraszko-Furmanek składa się, poza wstępem, z dwóch części: teoretycznej i badawczej, sześciu rozdziałów (proporcjonalnie rozdzielonych pomiędzy owe części) oraz zakończenia, aneksu i bibliografii. We wstępie zaprezentowano konceptualizację pracy, omówiono zastosowane metody i techniki badawcze oraz przedstawiono ogólną charakterystykę społeczną badanych gmin. W części teoretycznej autorka omówiła kolejno: pojęcie „społeczności lokalnej”, funkcjonowanie i organizację samorządu gminnego, a następnie rozmaite aspekty i zagadnienia partycypacji i komunikacji społecznej. W ostatnim rozdziale tej części przedstawione zostały wyniki wcześniejszych badań nad postawami Polaków, w tym mieszkańców wsi, wobec procesu integracji Polski z Unią Europejską. Z kolei w części badawczej przeprowadzona została analiza różnych form uczestnictwa mieszkańców w życiu społecznym swoich gmin, a następnie ukazano formy i narzędzia komunikacji społecznej wykorzystywane przez władze lokalne w procesie zarządzania gminą. W ostatnim rozdziale zbadano związek między uczestnictwem mieszkańców w życiu badanych społeczności lokalnych a zróżnicowaniem ich postaw wobec miejsca zamieszkania oraz procesu integracji europejskiej. Całość jest dobrze skomponowana i napisana, a przyjęte założenia i hipotezy w większości potwierdzone. Praca ukazuje dobry obraz stanu polskich gmin w momencie przystępowania Polski do Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że autorce udało się pokazać wciąż istniejące pewne zróżnicowanie poziomu rozwoju gmin, uzależnione od historycznych podziałów ziem polskich. W świetle badań zróżnicowanie to można dostrzec nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale także w sferze postaw i stosunku mieszkańców do Unii Europejskiej. Praca Igi Pietraszko-Furmanek jest ważnym przyczynkiem do aktualnej wiedzy o współczesnym stanie „Polski lokalnej”. Pokazuje, że uśpiony w czasach PRL potencjał rozwojowy uległ w wolnej Polsce wyraźnemu ożywieniu. Pokazuje jednak również nadal występujące obszary opóźnienia czy zaniedbania, do których trzeba też zaliczyć jakość samorządu gminnego. A przecież ów stan powinien być przedmiotem szczególnej troski wszystkich, którym zależy na tym, aby Polska stała się krajem prawdziwie europejskim. Książka powinna zatem zainteresować nie tylko badaczy „Polski lokalnej”, ale także polityków i działaczy samorządowych. Ze względu na rozbudowany, rzetelny przegląd literatury przedmiotu i ogólnie interesującą część teoretyczną, powinna także przydać się studentom socjologii, politologii i prawa.Pozycja Suwerenność a przystępowanie państw do wspólnot(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Staszków, Jan"Druga połowa dwudziestego wieku to okres, kiedy w różnych regionach świata powstają „wspólnoty” państw. Tendencja ta nie jest zatem specjalnością „europejską”. Procesy te związane są z tendencją do wspólnego regulowania początkowo spraw z zakresu szeroko pojętej gospodarki każdego z krajów, a w końcu i problemów z zakresu polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. W okresie tym powstają dwojakiego rodzaju wspólnoty: typu amerykańskiego i typu europejskiego. Wspólnoty te różnią się od siebie w sposób zasadniczy. O ile wspólnoty typu amerykańskiego nie tworzą wspólnych organów o charakterze ponadpaństwowym i swego wewnętrznego prawa, o tyle wspólnoty typu europejskiego tworzą cały „alembik” administracyjny."(...)Pozycja Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Kapera, Izabela; Kühn, Gabriela; Alejziak, Bożena; Prylińska, Monika; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Tracz, Mariola; Uliszak, Radosław; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Krauz, Krystyna; Mroczka, Adam; Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, MałgorzataPozycja Zasada wzajemności w społeczeństwie informacyjnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bierówka, JoannaPunktem wyjścia niniejszej pracy była refleksja na temat kondycji psychospołecznej współczesnego człowieka. W obliczu alarmujących analiz tegoż stanu, podjęto próbę wyjaśnienia jego przyczyn i naszkicowania strategii zaradczej. Ogniskiem zainteresowania uczyniono tu relacje międzyludzkie. Stwierdzono, że współcześnie ulegają one głębokim transformacjom, przede wszystkim na skutek wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Rozważono więc ponownie istotę owych relacji. Stwierdzono, że u podstaw społeczności człowieka leży jego skłonność do wzajemności. Umożliwia ona istnienie altruizmu w ludzkim egoizmie, czyli sytuację, w której działanie na rzecz innych jest na dłuższą metę najlepszą strategią realizowania własnego interesu, poprzez tworzenie więzi typu communitas.