4.2 Nagrodzone prace dyplomowe
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 4.2 Nagrodzone prace dyplomowe wg Temat "Psychologia"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja D(EKO)TERAPIA® a rozwój emocjonalny dzieci szkolnych (Proekologiczna metoda pracy pedagoga w niepublicznej placówce Edukacyjny Handmade – Twórcza Przestrzeń Rozwoju i Terapii w Sosnowcu)(2022) Szober, Aleksandra; Zinkiewicz, Beata; Pedagogika; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z logopediąWstęp: "Sztuka – to brzmi dumnie. Jak się jednak okazuje, nie zawsze wzbudza ona pozytywne emocje i reakcje. Moje wieloletnie obserwacje oraz rozmowy z różnymi ludźmi skłoniły mnie do refleksji, że pewna część społeczeństwa postrzega sztukę przez pryzmat wyłącznie czegoś do podziwiania – majestatycznego, elitarnego, nieosiągalnego. Samo zaś obcowanie ze sztuką (np. na etapie edukacji szkolnej), niezależnie od jej formy, niejednemu mojemu rozmówcy dostarczyło uczucia stresu i przekonania o braku umiejętności. Tymczasem sztuka (w mniejszym lub większym stopniu) jest obecna w życiu każdego człowieka. Jej różnorodne formy otaczają nas każdego dnia, wzbudzając emocje, regulując postawy i reakcje, stymulując określone działania. To bardzo naturalne zjawisko. Bowiem, jak wskazują badacze z obszaru neuronauk - sztuka “od swego zarania nie mogła mieć na celu przedstawienia świata, bo świata nie można przedstawić, można jedynie przedstawić swoje odczuwanie świata” jako wynik interpretacji wewnętrznych stanów mózgu powstałych wskutek bycia w tym świecie i potrzeby działania w nim."(...)Pozycja Grywalizacja-wykorzystanie mechanizmów z gier jako motywatora do zmiany zachowania ludzi. Autorski projekt zgrywalizowanych zajęć z " Psychologii reklamy i zachowań konsumenckichZłotek, Monika; Czerniak, Anna; Psychologia; Psychologia pracy, organizacji i zarządzaniaPrzedmiotem niniejszej pracy jest grywalizacja. Grywalizacja to nowe zjawisko, które wykorzystując mechanizmy z gier zmienia ludzkie zachowanie na pozytywne. Grywalizacja zmienia czynności, które są trudne lub nieprzyjemne dla ludzi w aktywności, które zachęcają do zaangażowania, tworząc dobrą zabawę z czegoś co jej nie przypomina. Celem niniejszej pracy jest ukazanie wpływu grywalizacji na zachowanie ludzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej wykorzystanie i wpływ w obszarze edukacji. W pracy odpowiedziano na pytanie, co stoi za skutecznością grywalizacji i co sprawia, że gry przyciągają, i tak silnie angażują użytkowników, odwołując się do teorii psychologicznych. Wykazano, możliwości wykorzystania grywalizacji w różnych obszarach życia człowieka, w biznesie, służbie zdrowia, pracy i edukacji. Przywołano szereg przykładów obrazujących wdrożone rozwiązania grywalizacyjne w wyróżnionych obszarach, ich efektywność i wpływ na zachowanie ludzi. W celu przetestowania wpływu mechanizmów grywalizacji w obszarze edukacji, stworzono autorski projekt zgrywalizowanych zajęć, kursu z Psychologii reklamy i zachowań konsumenckich na IV roku psychologii, studiów stacjonarnych. Podjęto także, próbę porównania kursu zgrywalizowanego, bazującego na mechanizmach z gier, z tradycyjną formą zajęć z tego samego kursu na studiach niestacjonarnych. W wyniku ewaluacji obu kursów, nie stwierdzono aby zgrywalizowana forma zajęć była skuteczniejsza w edukowaniu, w porównaniu z tradycyjnym sposobem nauczania. Mimo, to zaznaczyć trzeba, że grywalizacja niemalże w każdym pytaniu osiągnęła lepsze oceny, nie były to różnice istotnie statystyczne. Wyniki ewaluacji wskazują, że mechanizmy grywalizacji skutecznie motywowały studentów do nauki oraz aktywności, a brak istotnych różnic wynika z faktu, że oba kursy zostały wysoko ocenione przez swoich uczestników.Pozycja Homofobia. Studium przypadku na przykładzie PolskiKowalska, Sylwia; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Politologia; Komunikacja społecznaZe wstępu: "Homoseksualizm to pojęcie, które dla wielu ludzi niesie negatywnie skojarzenia. Przyczyną negatywnego stosunku oraz emocji, które wokół niego się pojawiają jest często brak elementarnej wiedzy na temat tego zjawiska oraz utarte i powtarzane stereotypy. Zjawisko to towarzyszyło ludziom od wieków, jednak niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, traktując homoseksualizm jako wytwór nowoczesności lub przejaw znudzenia i chęci szokowania innych ludzi. Związki homoseksualne pomiędzy mężczyznami szeroko opisywano już w starożytnej Grecji, były one stałym, a nawet niezbędnym elementem codziennego życia. ,,W wielu wypadkach starszy mężczyzna wybierał dorastającego chłopca na swojego faworyta i edukował go. "(...)Pozycja Koncepcja siebie dojrzałej kobiety w kontekście stereotypów społecznychŁaszyn, Joanna; Szarota, Zofia; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Zainteresowanie historią kobiet, gerontologią a także psychologią społeczną pozwoliło mi wybrać temat pracy, której pisanie stało się okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu „lubianych” przeze mnie dziedzin nauki. Zatem „sympatia” zarówno do wymienionych nauk społecznych, do ludzi „w ogóle”, do kobiet starszych w szczególności okazała się główną przyczyną i motorem napędowym do pracy. Wychodząc z założenia (ufam, że nie naiwnego) jakoby znajomość tego co było, pozwalała lepiej zrozumieć to, co dzieje się obecnie, postaram się, w rozdziale pierwszym, dokonać syntezy dziejów kobiet. Mimo, iż historia kobiet jest dziedziną młodą, liczącą zaledwie kilkadziesiąt lat, to jednak refleksja filozoficzno - społeczna od najwcześniejszych wieków z upodobaniem przyjmowała za podmiot swoich rozważań kobietę"(...)Pozycja Mężczyzna metroseksualny w opinii młodzieży studenckiejWocial, Anna; Szarota, Zofia; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Mężczyzna metroseksualny - kim jest? Czym się charakteryzuje? Co dokładnie oznacza to pojęcie? Metroseksualność odnosi się do mężczyzn, którzy charakteryzują się określonym wyglądem, stylem życia. W świecie nadeszła „era nowego mężczyzny” - dostrzec ją można w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej, a zwłaszcza w USA. Kreowana ona jest przede wszystkim przez masmedia na potrzeby marketingu. W Polsce także od kilku lat powoli kształtuje się wizerunek nowego mężczyzny dbającego o siebie, regularnie uczęszczającego do kosmetyczki, fryzjera, klubu fitness, a także do najbardziej popularnego wśród mężczyzn solarium. Metroseksualny zna się na modzie, lubi spędzać godziny w galeriach handlowych, wybierając buty oraz inne części garderoby. Przywiązuje dużą uwagę do dobierania tak zwanych „dodatków”. Potrafi eksponować swoje zalety, jednocześnie kamuflując wady. Często mieszka w dużym mieście - stąd też przedrostek metro - (od metropolii). Ten typ mężczyzny korzysta z różnego rodzaju kremów, maseczek, balsamów, depiluje swe ciało, robi manicure, a nawet lekki makijaż, jednym słowem dba o swój wygląd, higienę."(...)Pozycja Międzypokoleniowa transmisja postaw macierzyńskichChromy, Beata; Wasilewska, Monika; Nauki o Rodzinie; Wiedza o Rodzinie i SpołeczeństwieZe wstępu: "Świat wokół nas podlega ustawicznym zmianom w coraz szybszym tempie. Współczesność dostarcza różnych wzorców, recept na szczęśliwe, udane życie, co niewątpliwie stanowi konsekwencje przemian społecznych jakie dokonały się w ostatnich czasach. Żyjemy w społeczeństwie pluralistycznym, które podlega dramatycznym zmianom w zakresie struktury rodziny, stylów życia i wzorów cyklu życia rodzinnego. Nie można dziś pominąć takich zjawisk jak: wysoki wskaźnik rozwodów, coraz częstsze występowanie rodzin rodziców samotnych i rodzin zrekonstruowanych, gwałtowny przyrost liczby pracujących kobiet, przesunięcie w czasie wchodzenia w związki małżeńskie i realizacji macierzyństwa przez kobiety, zwiększająca się liczba par niezwiązanych małżeństwem, związki gejów i lesbijek i innych konfiguracji rodzinnych. Jednakże związek małżeński i rodzina pozostają wciąż najbardziej powszechną, akceptowaną kulturowo formą życia współczesnego człowieka, pozwalającą na zaspokojenie podstawowej potrzeby człowieka – potrzeby bliskości i przywiązania. Kontekst życia rodzinnego towarzyszy człowiekowi praktycznie od kołyski aż do śmierci. Jest on szczególnie istotny w fazie naszego stawania się osobą dorosłą, ale także w późniejszym okresie, kiedy zakładamy własną rodzinę i pełnimy w niej różne role. "(...)Pozycja Ocena efektywności terapii przezczaszkową stymulacją prądem stałym (tDCS) w redukcji objawów depresji u osób po przejściowym epizodzie niedokrwiennym mózgu(2021) Piś, Gabriela; Pąchalska, Maria; Psychologia kliniczna z neuropsychologiąTematem pracy magisterskiej jest „Ocena efektywności przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (tDCS) w redukcji objawów depresji u osób po przejściowym epizodzie niedokrwiennym”. Celem pracy było zbadanie efektywności tDCS w redukcji depresji u pacjentów po przejściowym epizodzie niedokrwiennym mózgu w porównaniu z psychoterapią indywidualną. Pracę rozpoczyna wstęp wyjaśniający plan oraz zawartość pracy. Pierwszy rozdział skupia się na rozpatrzeniu pojęcia przemijającego epizodu niedokrwiennego (TIA) oraz jego odniesienia względem pacjentów z depresją. Drugi rozdział dotyczy pojęcia depresji rozumianego jako zaburzenie nastroju. Objawy, modele poznawcze, triada poznawcza oraz teoria mikrogenetyczna, to główne tematy rozdziału. Trzeci rozdział zawiera opis mechanizmu funkcjonowania przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (tDCS) oraz roli tej metody w redukcji objawów depresji u pacjentów po TIA. W rozdziale 4. zaprezentowałam metodologię badań, pytania i hipotezy oraz charakterystykę materiału badawczego; to dwie grupy pacjentów badanych w Centrum Reintegracyjno-Szkoleniowym Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego w Krakowie leczonych wg dwóch różnych protokołów terapii. Znajduje się tu również opis metod badań oraz procedura przebiegu eksperymentu. W rozdziale 5. znajdują się wyniki badań. Ostatni, szósty rozdział to odpowiedzi na pytania badawcze i weryfikacja hipotez, podsumowanie i dyskusja dotycząca efektywności terapii tDCS w porównaniu z terapią indywidualną. Potwierdzono hipotezy, że przezczaszkowa stymulacja prądem stałym (tDCS) jest bardziej efektywna w redukcji objawów depresji u osób po przejściowym epizodzie niedokrwiennym niż psychoterapia indywidualna. Cała praca zawiera aktualną wiedzę o przejściowym epizodzie niedokrwiennym (TIA), depresji, jak i przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (tDCS). Posiada wymiar aplikacyjny, który polega na tym, że zaproponowany protokół treningu F3-F4 może być z powodzeniem stosowany u osób z depresją po przejściowym epizodzie niedokrwiennym mózgu. Fundamentem pracy magisterskiej jest dorobek naukowy Prof. zw. dr hab. Marii Pąchalskiej, która w swych publikacjach i książkach dokładnie opisuje problematykę zagadnień poruszanych w pracy magisterskiej.Pozycja Poczucie sensu życia a jakość życia młodzieży licealnej Badania porównawcze polsko-amerykańskieMuchacka, Agnieszka; Mirski, Andrzej; Psychologia; Psychologia kliniczno-sądowaPytanie o sens życia pojawia się u człowieka wielokrotnie w ciągu jego życia. Szczególnego znaczenia nabiera ono w bardzo ważnym okresie życia, jakim jest okres adolescencji, kiedy rozwija się poczucie własnej tożsamości oraz system wartości, który może mieć wpływ na poczucie sensu życia. Wysokie lub niskie poczucie sensu życia może z kolei determinować podjęcie pracy nad sobą, wpływać na rozwijanie swoich możliwości i planów na bliższą i dalszą przyszłość. Praca ta powstała w wyniku moich zainteresowań tą problematyką. Szczególnie zainteresowało mnie to: czy i w jakim stopniu zróżnicowane kulturowo kręgi (Polska i USA) są czynnikami różnicującymi sposoby postrzegania świata przez młodzież z nich pochodzącą. Celem pracy było określenie współzależności pomiędzy poczuciem sensu a poczuciem jakości życia, krajem pochodzenia (Polska i USA) i płcią badanej młodzieży oraz wyjaśnienie faktu istnienia ewentualnych różnic w poszukiwanym i aktualnym poczuciu sensu życia u osób z dwóch badanych grup kulturowych. Badania zostały przeprowadzone na grupie 172 uczniów - 81 uczniów III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, w tym 40 dziewcząt i 41 chłopców oraz 91 uczniów International High School w Nowym Yorku i William Howard Taft High School w Chicago w tym 59 dziewcząt i 32 chłopców, w wieku od 17 do 19 lat. Poziom poczucia sensu życia określany był przy pomocy skal Testu Sensu Życia (PLT) J. Crumbaugha i L.T. Maholicka oraz wybranych skal Kwestionariusza Poczucia Sensu Życia (MLQ), autorstwa M.F. Steger, P.Fraizer i Sh. Oishi. Przyjęte hipotezy badawcze zostały pozytywnie zweryfikowane.Pozycja Psychospołeczne aspekty trudnego ojcostwa (na przykładzie uczestników grup wsparcia dla mężczyzn w kryzysie małżeńskim w Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Warszawie)Wójcik, Monika; Makiełło-Jarża, Grażyna; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Zainteresowana książką autora R. Kucharskiego pt. Zerwane więzi. Tata.pl 2, w której opisane są losy ojców walczących o kontakt z dzieckiem oraz ojców samotnie wychowujących dziecko/ci postanowiłam bliżej przyjrzeć się specyfice tego problemu i poprzez własne badania pogłębić zagadnienie. Chcąc poznać rzeczywistą sytuację skontaktowałam się z panem R. Kucharskim. Zostałam zaproszona przez niego na spotkanie z ojcami i od tamtej pory regularnie uczęszczałam na grupy wsparcia dla mężczyzn w kryzysie małżeńskim. Poznałam tam wiele ciekawych osobistości, zdeterminowanych i kochających własne dzieci ponad wszystko. Te spotkania umożliwiły mi uzyskanie wiarygodnego obrazu badanego przeze mnie problemu oraz pogłębiły moją wiedzę z zakresu problemów społecznych. "(...)Pozycja Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu"Pszczółkowska, Ilona; Kluz, Krystyna; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Współczesny człowiek, wciągnięty w wir życia, w pogoń za zyskiem, zalewany niezliczoną ilością informacji i zaplanowanych spotkań, a przy tym zmęczony i znudzony codziennością, coraz częściej tęskni za życiem, w którym znalazłby czas na spotkanie ze sobą i drugim człowiekiem. Człowiek, zwłaszcza młody, w wielości możliwości, jakie niesie cywilizacja, poszukuje sensu życia i swojego miejsca. Młodość, charakteryzująca się entuzjazmem i zapałem, potrzebuje ideałów i możliwości zaangażowanie się w wielkie dzieła. Młody człowiek pragnie kochać i być kochanym. "(...)Pozycja Wpływ zażywania substancji psychodelicznych na subiektywną ocenę nastroju oraz objawów depresji i lęku(2022) Buda, Mateusz; Barwiński, Łukasz; Psychologia; Psychologia kliniczno-sądowaSTRESZCZENIE Substancje psychodeliczne były stosowane przez ludzi od zarania dziejów. Przez wiele wieków używane były w formie ceremonialnej przez kultury na całym świecie. Przełomem, jeśli chodzi o badanie ich potencjalnej użyteczności w psychoterapii były dopiero lata 50 i 60-te XX wieku. Okazało się, że oprócz wysokiej skuteczności w leczeniu zaburzeń takich jak lęk, depresja czy uzależnienia, używane w kontrolowanych warunkach są również stosunkowo bezpieczne. Badania jednak zostały przerwane po politycznej decyzji o zdelegalizowaniu tych substancji. Przez kolejne kilkadziesiąt lat, pomimo narastającego kryzysu zdrowia psychicznego nie wynaleziono żadnej przełomowej metody w leczeniu najczęściej diagnozowanych zaburzeń. Część naukowców postanowiła wznowić badania nad psychodelikami. Obecnie prowadzone badania, z zachowaniem naukowych standardów potwierdzają wysoką skuteczność tych substancji w leczeniu m.in. zaburzeń lękowych i depresji, choć w Polsce należą one do rzadkości. W swojej pracy postanowiłem sprawdzić jak osoby przyjmujące psychodeliki w celach terapeutycznych oceniają ich wpływ na objawy o takim charakterze. Zrealizowany projekt badawczy objął 150 osób, zarówno posiadających formalne rozpoznania zaburzeń psychicznych, jak i doświadczających obniżenia nastroju, stanów lękowych oraz innych objawów depresyjnych, ale dotąd psychiatrycznie niezdiagnozowanych. Pomiaru dokonano za pomocą kwestionariuszy oceniających nasilenie objawów depresji i lęku, a także poziom subiektywnie doświadczanych emocji pozytywnych oraz negatywnych, przed i po ostatnim doświadczeniu psychodelicznym. Uzyskane wyniki wykazały, że objawy depresji oraz lęku wyraźnie zmniejszały się u badanych po ostatniej sesji psychodelicznej, a wielkość ujawnionych zależności osiągnęła w przypadku większości zmiennych wysoki poziom. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwalają sformułować wniosek zbieżny z wieloma doniesieniami, iż substancje psychodeliczne istotnie mogą posiadać potencjał terapeutyczny w zakresie wspomagania leczenia zaburzeń depresyjnych i lękowych oraz prowadzić do obniżania subiektywnego nasilenia doświadczanych objawów w tym zakresie. Uzyskane wyniki mogą stanowić przyczynek do podejmowania dalszych badań w tym obszarze, szczególnie w kontekście pomiaru nieograniczającego się wyłącznie do retrospektywnej oceny kwestionariuszowej.Pozycja Zasady powstawania, funkcjonowania oraz konsekwencje przynależności do grup "meneli"Słowiak, Natalia; Kuźma, Józef; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Natura sama wytworzyła alkohol. Człowiek jednak podobnie jak innych jej darów i tego nie umiał wykorzystać w sposób właściwy i rozsądny. Nie patrz na wino, jak się czerwieni, jak się skrzy w pucharze i lekko spływa do gardła. Bo w końcu ukąsi jak wąż, wypuści jad jak żmija. / Przypowieści Salomona 23,29-35/ Od okresu neolitu substancja ta towarzyszy rozwojowi kultur i cywilizacji ludzkich. Na przestrzeni dziejów obok coraz to nowszych pojawiających się dzieł ludzkiego umysłu, pracowano także nad nowymi sposobami pozyskiwania silniejszych alkoholi, przeciwstawiając się prawom natury. Alkohol pojawia się obok człowieka już w pierwszych dniach jego życia, bowiem świętowanie narodzin odbywa się wśród brzęku kieliszków. Dziecko dorasta i jest świadkiem tego, jak lampki wina i kufle piwa wywołują nastroje, kształtują emocje, powodują wzruszenia, towarzyszą wszelkim ceremoniom. Kieliszki wódki uśmierzają cierpienia, irytacje, gniew, ból, rozpacz i lęk. Jak każdy, w życiu doświadczy zapewne wielu przykrości i rozczarowań. Być może jako dorosły nie będzie miał wystarczająco silnej woli, lub obdarzony dodatkowymi predyspozycjami, nie będzie w stanie oprzeć się pokusie aby przeciwstawiać się trudnościom życiowym za pomocą alkoholu. "(...)