Przeglądaj wg Słowo kluczowe "CSR"
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Folia Oeconomica Cracoviensia, Vol. LIV(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Polska Akademia Nauk - Oddział w Krakowie - Komisja Nauk Ekonomicznych i Statystyki, 2013) Paszek, Zbigniew; Osiewalska, Anna; Osiewalski, Jacek; Steczkowski, Jan; Borys, Tadeusz; Wawrzynek, Jerzy; Hryniewicz, Olgierd; Wywiał, Janusz; Stefanów, Piotr; Podolec, Barbara; Chodyński, Andrzej; Osiewalski, JacekPozycja Kreowanie odpowiedzialnego biznesu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, AndrzejPozycja Legitymizacja działań przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Chodyński, AndrzejPozycja Legitymizacja przedsiębiorstwa a triada strategicznych działań w zakresie CSR: Przedsiębiorczość – Innowacyjność – Jakość(Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2017) Chodyński, AndrzejW artykule omówiono triadę działań na rzecz odpowiedzialności organizacji, która obejmuje odpowiedzialną przedsiębiorczość, odpowiedzialną innowacyjność i odpowiedzialną jakość. Celem działań w ramach triady jest budowa legitymizacji organizacji, ze szczególnym podkreśleniem roli interesariuszy na rzecz kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Wskazano na znaczenie komunikacji z interesariuszami. Zwrócono uwagę na rolę przedsiębiorczości społecznej oraz innowacji społecznych. Omówiono etapy tworzenia tego typu innowacji. Podkreślono znaczenie innowacyjności w realizacji CSR. Na tym tle mówiono kwestie odpowiedzialnych technologii. Zwrócono uwagę na szczególne znaczenie koncepcji CSR 2.0. z wykorzystaniem najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Omówiono znaczenie jakości etycznej. Wskazano na podobieństwa w podejściu do zarządzania jakością oraz społeczną odpowiedzialnością. Dla poszczególnych etapów triady zaproponowano wykorzystanie określonych narzędzi, uwzględniając między innymi dorobek dotyczący partnerstwa, technologii oraz nowego podejścia do rachunkowości zarządczej.Pozycja Marketing(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Surówka-Marszałek, Danuta; Śmigielska, Grażyna; Smutek, Halina; Fudaliński, Janusz; Bober, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Stobiecka, Jadwiga; Płonka, Maria; Oczkowska, Renata; Dołhasz, Magdalena; Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata; Łapczyński, Mariusz; Surówka-Marszałek, DanutaZe wstępu: Niniejsza publikacja jest zbiorem artykułów obejmujących szeroki zakres tematyczny prezentowanych zagadnień, które odnoszą się zarówno do funkcjonowania nowoczesnych przedsiębiorstw działających m.in. w formie organizacji sieciowych, jak i instytucji non-profit, a także wszelkiego rodzaju stowarzyszeń realizujących swoje zadania w warunkach gospodarki konkurencyjnej na rynkach krajowych bądź międzynarodowych. Znajdzie tutaj również czytelnik interesujące przekroje analizy zachowań podmiotów indywidualnych (konsumentów) ujawnianych w trakcie podejmowania ważnych decyzji rynkowych, towarzyszących ich ekonomicznym wyborom. W układzie tematycznym Zeszytu wyodrębniono dwa bloki zagadnień. Pierwszy tworzą prace z zakresu zarządzania. Druga, najliczniejsza grupa prac ukazuje istotną tematykę badawczą odnoszącą się do zakresu działalności marketingowej firm, organizacji i instytucji. Tutaj też odnotować należy wieloaspektowy nurt rozważań prezentowanych przez autorów. Szerokie spektrum zagadnień prezentowanych w kolejnym, piątym już, Zeszycie Naukowym wynika z zainteresowań i badań własnych prowadzonych przez pracowników Wydziału Ekonomii i Zarządzania, którzy przygotowali powyższą publikację.Pozycja Obszary zrównoważonego zarządzania organizacjami w zmiennym otoczeniu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Ziarko, Janusz; Chodyński, Andrzej; Huczek, Marian; Huszlak, Wojciech; Smutek, Halina; Prorok, Magdalena; Figurska, Irena; Mirski, Andrzej; Feczko, Piotr; Diačiková, Anna; Fatuła, DariuszZrównoważony rozwój i zarządzanie to hasła często pojawiające się we współczesnej literaturze dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania przedsiębiorstw, organizacji czy szerzej struktur społeczno-gospodarczych. Obszary tego zagadnienia są bardzo rozległe i obejmują wiele aspektów, zarówno dotyczących elementów składowych organizacji, jej całości, jak i bliższego oraz dalszego otoczenia. Niniejsza publikacja skupia się na wybranych elementach z trzech związanych ze sobą obszarów. Pierwszy obszar dotyczy zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa jako całości. Omawianymi elementami są tu odpowiedzialność wobec interesariuszy, raportowanie, innowacyjność i współdziałanie międzyorganizacyjne. Drugi uwypukla rolę odpowiedniego zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. Świadczenie wysokiej jakości usług i innowacyjność są dziś motorem i niezbędnym elementem rozwoju niemal każdej gałęzi ekonomii czy gospodarki regionalnej, krajowej i globalnej. Zarządzanie wiedzą z odpowiednim motywowaniem i uwzględnieniem potrzeb, w tym satysfakcji pracowników, staje się wyzwaniem dla menadżerów w utrzymaniu zrównoważonego rozwoju organizacji w różnych obszarach i szczeblach. Trzeci obszar to otoczenie społeczno-gospodarcze. Właściwemu ukierunkowaniu rozwoju w szerszej skali sprzyja zaufanie do instytucji administracji publicznej i podejmowanych przez nie działań. Wspieranie innowacyjności ma swój wymiar zarówno w skali przedsiębiorstwa, jak i całej gospodarki narodowej. Ostatni rozdział w trzeciej części w języku angielskim omawia czynniki i narzędzia takiego wsparcia oraz podaje wskaźniki innowacyjności dla różnych krajów i w różnym ujęciu. Publikacja jest wynikiem współpracy przede wszystkim pracowników Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, ale także pracowników innych Wydziałów Krakowskiej Akademii oraz współpracowników z wybranych krajowych i zagranicznych uczelni.Pozycja Ochrona praw człowieka w Unii Europejskiej w aspekcie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw – wybrane zagadnienia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bogucka, AnnaThe modern definition and catalogue of human rights were formalized after the World War II. One of the legal documents is Universal Declaration of Human Rights of 1948 which states that all people are free and equal under the law, dignity and rights regardless a race, color, sex, language, religion, political and other views, nationality, social status and so on. All economic, social and cultural rights are also protected. An economic growth and common globalization require legal regulations on observations of human rights in business relations. Since 2001 European Union has been creating such regulations, admittedly not mandatory, but establishing corporate social responsibility (CSR). It means that an entrepreneur should consider in his economic strategy environmental and social aspects although accepting all those methods is entirely voluntarily. On February 6th, 2013, European Parliament accepted two resolutions on CSR: 1) Accountable, transparent and responsible business behavior and sustainable growth (2012/2098 (INI)); 2) Promoting society’s interests and a route to sustainable and inclusive recovery (2012/2097 (INI)). Resolutions include a new definition introduced by Commission, understood as “corporate responsibility for its influence on society”. The aims of both resolutions is to create mechanisms allowing to workout common values for enterprises owners, interested third parties and society and recognize, prevent and mitigate negative effects of destructing activity of enterprise. The involvement of small and medium-sized enterprises (MSP) sector in corporate social responsibility adjusting the methods of CSR to company size and character of activity is postulated. It is also seen that human rights in third countries, in which union companies have their shares and from which providers within chain of supplies originally come, need to be protected.Pozycja Odpowiedzialny biznes w integrującej się Europie - aspekty kulturowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Chodyński, AndrzejResponsible business is created based on pursuit of common values, including those that are characteristic of the integrating Europe. Integration is affected by cultural diversity of individual countries. It translates into organisational cultures of the individual business entities that are functioning in the European market. In particular, the organisational culture is important in the corporations functioning in the global market, and executing processes of internationalisation of their activities. The concept that takes into account common values irrespective of the place of executing business activities is CSR (corporate social responsibility). CSR refers to simultaneous pursuit of social, ecological and economic objectives. The premises of CSR have been adopted by the international community. In the European Union market, this concept may be conducive to integration processes through the execution of common European values by companies, based on the expectations of their shareholders. The paper analyses the effect of cultures of European countries as well as the effect of governments of particular countries on management in companies and local conditions on the execution of CSR. Execution of CSR, as well as taking into consideration the sustainability premises, may constitute the basis for creation of responsible business.Pozycja Przedsiębiorstwo sprężyste - odpowiedzialność w skrajnie turbulentnym otoczeniu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, AndrzejTurbulencja otoczenia wymusza określone zachowania przedsiębiorstw. Dla części z nich, o kluczowym znaczeniu dla gospodarki, zachowania dostosowawcze, nawet w różnego typu sytuacjach kryzysowych nie mogą powodować przerwania ciągłości działania. W dyskusji nad funkcjonowaniem przedsiębiorstw rozważana jest koncepcja przedsiębiorstwa sprężystego (resilience). W opracowaniu jest rozpatrywana teza, że funkcjonowanie przedsiębiorstwa sprężystego, zapewniającego ciągłość działania nawet w sytuacjach różnego typu kryzysów np. katastrof, służy realizacji potrzeb społecznych i wiąże się z odpowiedzialnością podmiotu gospodarczego. Problem ten może być zatem rozpatrywany z punktu widzenia CSR. W szczególności podkreśla się znaczenie sprężystości w działaniach organizacji wysoce niezawodnych ( np. elektrownie jądrowe), ale także w bezpieczeństwie łańcuchów dostaw. W ramach realizacji społecznej odpowiedzialności biznesu zapewnienie ciągłości działania można rozciągnąć także na inne podmioty gospodarcze, nawet niezaliczane do tzw. infrastruktury krytycznej. Omówiono podstawy teoretyczne przedsiębiorstwa sprężystego. Odniesiono się do katastrof naturalnych, jako skrajnego wariantu turbulencji otoczenia. Zwrócono uwagę na rolę uczenia się organizacji w oparciu o zaistniałe wydarzenia i tworzenie odpowiednich kompetencji. Omówiono modele sprężystości. Podkreślono, że zapewnienie sprężystości, a także wykorzystanie doświadczeń związanych ze skrajną turbulencją otoczenia, powinno prowadzić do zmian w modelach biznesu.Pozycja Socially responsible business(AFM Publishing House = Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Sánchez-Fernández, María Dolores; Colombo, Ciliana Regina; Chodyński, Andrzej; Huszlak, Wojciech; Milovanović, Vesna; Krstić, Bojan; Tasić, Milica; Denčić-Mihajlov, Ksenija; Krstić, Mladen; Ziarko, Janusz; Woźniak-Zapór, Marta; Woźniak-Zapór, Marta; Piziak-Rapacz, Anna; Džunić, Marija; Golubović, Nataša; Ivanovic-Djukic, Maja; Simic, Ivana; Waśniewski, Krzysztof; Fatuła, Dariusz; Krstić, BojanThe work is divided into three parts combined by the idea which points to the fact that irrespective of the kind of business activity and at every level of management social issues appear and should not be disregarded. The first part presents the idea, areas and conditions of using the concept of corporate social responsibility. There is a reference to other concepts such as sustainable development and total quality management. In the second part the authors indicate how corporate social responsibility is applied to selected sectors and specific activities undertaken in enterprises. There is a description of the assumptions, methods of action and outcomes concerning the use of CSR in the sphere of waste management and recycling. Another area presented in this section is the aspects related to the provision of a working environment which does not pose a threat to the employees’ occupational health and safety. The text also refers to the issues of trainings and development. The third part refers to the applications of the idea of CSR at the sectorial, national and international levels. It describes social aspects connected with mining, purchasing, transporting and producing energy using resources. International tensions in the political sphere have a serious impact on this market, and dialogue at different levels should be a significant element of CSR. Two other elaborations in this part are devoted to the analysis of working conditions, culture and organisational behaviour in the countries created after the disintegration of Yugoslavia. In the final part there is a discussion about how the Transatlantic Trade and Investment Partnership currently under negotiation between the EU and the USA corresponds with the concept of CSR. The collection of papers is a result of a cooperation between the authors from Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University – Poland and researchers from University of Niš – Faculty of Economics (Project No. 179066 – „Improving the competitiveness of the public and private sector by networking competences in the process of European integration of Serbia”, which is funded of Ministry of Education, Science and Technology development of Republic of Serbia).Pozycja Społeczna i ekologiczna odpowiedzialność organizacji a bezpieczeństwo(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Chodyński, AndrzejW artykule uzasadniono pogląd o znaczącej roli CSR w działaniach organizacji znajdującej się w sytuacji kryzysu pozaekonomicznego. Realizacja CSR pozwala na oparcie się na wartościach związanych zarówno w odpowiedzialnością społeczną, jak i ekologiczną. Fakt ten ma duże znaczenie zarówno dla kształtowania bezpieczeństwa ekologicznego, jak i społecznego, z podkreśleniem roli interesariuszy. Omówiono dotychczasowe działania w ramach CSR w kontekście bezpieczeństwa wskazując na istniejące normy i praktyki. Podkreślono znaczenie dialogu z interesariuszami oraz skierowane do nich raportowanie społeczne, które powinno uwzględniać aspekty bezpieczeństwa. Wskazano na rolę negocjacji z interesariuszami dla poprawy bezpieczeństwa. Podkreślono związki CSR z koncepcją sustainability oraz znaczenie CSR w budowie organizacji zwinnej i w budowie kompetencji organizacji oraz jej architektury. Celem tych działań jest dostosowanie się do zmian w otoczeniu w kontekście tworzenia organizacji o charakterze resilience. Ma to szczególne znaczenie dla funkcjonowania infrastruktury krytycznej. Zaprezentowano pogląd, że w kolejnych etapach swojego rozwoju CSR będzie szerzej uwzględniać problematykę bezpieczeństwa.Pozycja Społeczna odpowiedzialność biznesu i innowacyjność a zarządzanie zrównoważonym rozwojem(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Fatuła, Dariusz; Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Smutek, Halina; Huczek, Marian; Huszlak, Wojciech; Przeciszowski, Rafał; Feczko, PiotrZ wprowadzenia: "Zrównoważony rozwój w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu kojarzy się najczęściej z rozwojem uwzględniającym dbałość o pracowników, środowisko lokalnych społeczności, zasoby naturalne. Rzadziej w tym kontekście bierze się pod uwagę innowacyjność, która może mieć różne aspekty. Innowacja, pochodząca od łacińskiego terminu oznaczającego odnowienie, w sferze ekonomicznej może mieć charakter stworzenia nowego produktu, ulepszeń w dotychczasowych produktach, wprowadzenia nowych technologii, wykorzystania nowych surowców, usprawnień organizacyjnych, marketngowych czy szerzej rynkowych. Idea zrównoważonego rozwoju swymi korzeniami sięga obaw T.R. Malthusa, związanych z odmienną skalą przyrostu ludności i środków na utrzymanie. Oprócz zmniejszenia skali przyrostu naturalnego, głównie dzięki szeroko pojętej innowacyjności, katastrofa wieszczona przez Malthusa okazała się przesadzona lub co najmniej znacznie odsunięta w czasie. Wydaje się, że właśnie dzięki innowacyjności pozostawienie zasobów i szans rozwoju przyszłym pokoleniom nie stoi w sprzeczności z utrzymaniem bieżącego oraz rosnącego poziomu życia. Innowacyjność pozwala na lepsze zaspokojenie potrzeb indywidualnych i wspólnych, a dzięki efektywniejszemu wykorzystywaniu zasobów, nie uszczupla ich drastycznie."(...)Pozycja Sustainability a innowacyjność biznesu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Chodyński, AndrzejPozycja The Concept of Corporate Social Responsibilities - the Impact on Practice(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Djordjević, MomčiloNiniejszy artykuł koncentruje się na odpowiedzialności społecznej biznesu (corporate social responsibility), omawiając następujące zagadnienia: organizacja niezadowolonych konsumentów (ochrona konsumenta i ochrona środowiska), koncepcja odpowiedzialności społecznej biznesu/korporacji, pozytywna reputacja a odpowiedzialność społeczna biznesu, odpowiedzialność społeczna biznesu a ISO 26000. Ponadto artykuł przytacza przykłady odpowiedzialności społecznej biznesu. Na skutek zorganizowanych działań konsumentów w dzisiejszym świecie (ochrona konsumenta i ochrona środowiska) w ostatnich latach doszło do znacznego wzmocnienia koncepcji odpowiedzialności społecznej biznesu/korporacji. Po wystąpieniach niezadowolonych konsumentów firmy uświadomiły sobie, jak powinny postępować. Koncepcja odpowiedzialności społecznej biznesu oznacza, że korporacje dbają nie tylko o swoje cele związane z osiąganiem zysków, lecz także o cele i interes społeczny. Dbając o swoją odpowiedzialność społeczną, biznes może zdobywać przewagę rynkową i jeszcze lepiej realizować swoje cele związane z osiąganiem zysków.Pozycja Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju organizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Fatuła, Dariusz; Smutek, Halina; Chodyński, Andrzej; Piekarz, Halina; Borek, Mirosław; Uryga, Renata; Matusiková, Lucja; Ziarko, Janusz; Mihalčová, Bohuslava; Kádárová, Jaroslava; Pružinský, MichalZ wprowadzenia: "Zrównoważony rozwój organizacji, oprócz tworzenia przewag rynkowych, wymaga obecnie dostrzegania wzajemnego wpływu całego spektrum otoczenia, szczególnie w aspekcie społecznym. Organizacje odpowiedzialne dbają o środowisko w którym działają i doceniają pracowników, dzięki czemu odpowiednio zarządzając ich wiedzą, potrafią wprowadzać innowacje pochodzące nie tylko z zewnątrz, lecz także wypływające z kreatywności osób w nich zatrudnionych. Wykorzystując specyfikę komunikacji marketingowej nowego pokolenia pracowników i klientów, firmy kładą nacisk na szkolenia menadżerów oraz zapewniają dogodne warunki pracy, m.in. matkom dzielącym obowiązki zawodowe z wychowywaniem dzieci. Niniejsza publikacja stara się przybliżyć czytelnikom, jak umiejętnie wykorzystać wspominane uwarunkowania w celu przyspieszenia zrównoważonego rozwoju organizacji."(...)Pozycja Wpływ wspólnych wartości na zjawisko izomorfizmu organizacyjnego(Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2018) Chodyński, AndrzejZjawisko izomorfizmu organizacyjnego wiąże się z upodabnianiem się różnych organizacji. Autor prezentuje pogląd o wpływie podobieństwa kultur różnych krajów na kultury organizacyjne poszczególnych organizacji, a co za tym idzie - na zjawiska izomorfizmu organizacyjnego. Izomorfizm ten wynika z podobieństwa wyznawanych wartości, istotnych dla odpowiedzialnych zachowań biznesowych, w tym w oparciu o CSR (corporate social responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu). Wartości te wpływać będą na zachowania przedsiębiorcze (w tym przedsiębiorczość intelektualna) i innowacyjne w organizacjach. Mogą też stanowić podstawę do legitymizacji organizacji, w szczególności przedsiębiorstw. Z punktu widzenia wartości można rozpatrywać funkcjonowanie organizacji o charakterze duchowym czy wizjonerskim. Scharakteryzowano różne podejścia do wartości organizacyjnych (biznesowych). Wartości organizacyjne mogą być przekazywane pomiędzy poszczególnymi organizacjami lub być inkorporowane w oparciu o ogólnie przyjęte idee czy koncepcje, np. w oparciu o teorię (koncepcję) neoinstytucjonalną. Przedstawiono społeczny mechanizm instytucjonalizacji CSR. Wartości organizacyjne brane są pod uwagę przy tworzeniu efektywności społecznej organizacji. Zanalizowano zawarte w literaturze poglądy, że do zjawiska izomorfizmu, powodowanego podobieństwem organizacji i ich otoczenia, przyczyniają się mechanizmy naśladownictwa, normatywnego uczenia się oraz przymusu.Pozycja Współczesne wyzwania zarządzania organizacjami(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Dadak, Kazimierz; Chodyński, Andrzej; Jabłoński, Adam; Jabłoński, Marek; Walas-Trębacz, Jolanta; Białas, Małgorzata; Juszczyk, Paweł; Kozaczyński, Waldemar; Gałka, Aleksy; Łysak, Andrzej; Ligaszewski, Maciej; Węglarzy, Karol; Michalska, Barbara; Lyashenko, Olena; Demianchuk, Anatolii; Pelekh, Yurii; Láczay, Magdolna; Szabó, József; Chodyński, AndrzejPierwsza część niniejszej publikacji poświęcona jest dylematom polityki gospodarczej towarzyszącym procesom integracyjnym i zachowaniom przedsiębiorstw opierających swój rozwój o silnie zakorzenione w Europie przekonanie o konieczności realizacji założeń odpowiedzialności społecznej. Problemy te dotyczą również przedsiębiorstw w krajach, które niedawno weszły do Unii Europejskiej, stąd też w tej części zamieszczono refleksje na temat doświadczeń węgierskich. W drugiej części rozważane są aktualne problemy teoretyczne i praktyczne polskich przedsiębiorstw. Wskazano na rolę aktywów niematerialnych w rozwoju przedsiębiorstw wynikającą z konieczności pozyskiwania kredytów i realizacji zamówień publicznych. W trzeciej części wskazano na rolę ekologii jako strategicznego czynnika w rozwoju przedsiębiorstw. Wynikająca z zaleceń UE konieczność ograniczania zużycia nieodnawialnych źródeł energii powoduje rozwój sektorów związanych z wytwarzaniem energii odnawialnej. Problemy ekologiczne wiążą się również z rozwojem regionalnym, a także z produkcją i zapewnieniem — w związku z powyższym — bezpieczeństwa żywności. Części czwarta zawiera materiały traktujące o wybranych modelach ekonomicznych oraz stabilności rynku (opracowania autorów z Ukrainy). Zamieszczono w niej również tekst o polsko-węgierskich stosunkach kulturalnych przed drugą wojną światową i po jej zakończeniu. Doświadczenia obu narodów - od niedawna państw członkowskich Unii Europejskiej - są interesujące z punktu widzenia przebiegających w Europie procesów integracyjnych. Niniejsza publikacja prezentuje część z aktualnie prowadzonych badań naukowych przez pracowników Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Równolegle z tą pozycją ukazuje się praca pt. Procesy kształtowania nowej gospodarki.